Barcelona, Spania: Debatten omkring hvorvidt nye Volkswagen Passat egentlig er en ny bil eller bare en sølle facelift har allerede versert blant biljournalister og annet avvik i flere måneder. Etter å ha kjørt bilen er det ikke enkelt å gi noe klart svar. Det som er sikkert, er at nye Passat er omtrent like spennende å kjøre som det melankolske, selvbiografiske syvbindsverket til sengevæteren Marcel Proust er å lese. Det er langtekkelig, velformulert, søvndyssende og kommer i en passe inspirerende innpakning.

Under testkjøringen i Spania ble DN satt opp med en ekvipasje bestående av stasjonsvogn, manuelt gir og en knøttliten dieselmotor på 105 hestekrefter. Kombinasjonen er så stusslig at den helt sikkert borger for svært godt salg i Norge. Det eneste oppsiktsvekkende, var at det faktisk er fullt mulig å forflytte seg med 105 hestekrefter, noe DNs utsendte hittil trodde kun var teoretisk mulig.

Særlig inspirerende er det dog ikke. Motoren er så svak at det er utfordrende å holde farten oppe, spesielt i kupert, svingete terreng. Det blir et evig mas mellom andre og tredjegir, og dieselmotor er som kjent for dumt uten automat. Men så lenge den lille motoren i teorien bare slipper ut under 120 gram CO2 per kilometer, gir dette svært lave avgifter og ditto masse bil for pengene.

 

DN kjørte også en 1,8-liters bensinmotor med den supre DSG-girkassen og 160 hestekrefter. Dette var naturlig nok noe bedre, men strengt tatt kler det Passat å være undermotorisert. Det er jo tross alt ikke en bling-bling BMW-cab eller en Audi A5 man har med å gjøre. Her er kundegruppen trauste, gode bilister som bare vil transporteres uten å vekke oppsikt på noen som helst arena i livet.

Hva har så blitt bedre? Design-elementer har blitt strammet opp, og nye Passat ser muligens noe mer 2010 ut enn utgående modell. Det er montert inn drøssevis med LED-lys over alt, og det er et harmonisk og rolig ytre som preger hele dens vesen. Fronten er veldig lik VW Phaeton, og i det hele tatt har Passat blitt stadig mer kantete og «square» - i ordets verste forstand. Innvendig er det samme historien. Rene linjer, og akk så traust og kjedelig.

 

Det er mulig å legge til et titall elektroniske systemer som skal hjelpe til med alskens sikkerhet og komfort. Automatisk nødbrems, slik Volvo allerede har hatt et par fiaskoer med, er mulig. En snedig åpningsmekanisme på bagasjerommet ved hjelp av et velrettet spark under bilen, et nedfellbart tilhengerfeste og en avansert «dynamisk» lysfunksjon er også ting man kan få kjøpt. Aldri før har det vært mulig å koste på mer fabrikkutstyr på en Passat. Den tyske ekstrautstyrskatalogen har intet mindre enn 50 sider, et omfang som tidligere var forbeholdt premium-modeller. Og akkurat mulighetene til oppgradering er vel det som skiller nye Passat mest fra den utgående Passat. Men hvorfor er Passat gjort så grå og kjedelig? Ser man på hva gigant-imperiet Volkswagen består av, er det åpenbart at man må divergere merkevarene. I så måte har VW fått oppgaven med å være folkebilen uten spesiell ekstravaganse og glamour, noe som historisk sett passer merkenavnet perfekt. Det betyr at man neppe kan forvente seg noen særlig friske modeller fra VW igjen. I så måte er muligens den riktig så artige Scirocco et feilgrep som ikke blir gjentatt.

For Norge blir stasjonsvogn-utgaven den desidert viktigste Passaten, og den kommer til å lykkes supert. Det er selvfølge-lig ikke noen fornuftig grunn til å velge Passat fremfor Skoda Superb, som er litt større til samme pris. Men Passat, med sin nøytrale stil, forutsigbare og gode kjøreegenskaper, tilsynelatende lytefri kvalitet, gir alle anonyme bilister en traust pakke som knapt noen andre kan matche. Men er det en ny bil? Vel, lengden er den samme, motorene de samme, understellet likeså, bagasjerommet like stort og kjøreegenskapene like harmløse. Døm selv. Neste år kommer det minst 5000 eksemplarer til Norge.

Les også: Her er din neste firmabil



Her kan du lese flere biltester.

Se video av den nye Passat fra avdukningen i Paris tidligere i høst:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.