DNs pendlermålinger er basert på strekningene Tønsberg–Oslo, Fredrikstad–Oslo og Hamar–Oslo. Det er kjørt tog én vei og buss tilbake, unntatt på Hamar-strekningen, hvor det ikke er noe relevant busstilbud.
Målingene er gjort punktvis med få minutters mellomrom. Det er ikke gjennomført tester for kontinuerlig datastrøm i denne omgangen. DN har brukt Ipad Mini nettbrett med sim-kort fra Telenor og Netcom til testingen, i tillegg til ett nettbrett som bare er koblet til togets eller bussens trådløse nettverk.
Målingene viser, ikke overraskende, at det lønner seg å basere seg på eget utstyr, fremfor tilkobling til trådløst nettverk ombord. Utstyret i togene og bussene støtter ikke operatørenes nyeste teknologi og kan sjelden tilby tilfredsstillende hastigheter.
Tønsberg–Oslo
På denne strekningen er det uproblematisk å være på nett. Netcom oppnådde hastigheter på over ti megabit (mbit) per sekund i 31 av 38 målinger. Telenor er heller ikke dårlige med 21 målinger over ti mbit. Halvparten av «superfart»-målingene til begge operatører var faktisk over 20 mbit.
Problemområdet for reisende med tog på denne strekningen er mellom Holmestrand og Tønsberg. Her slet spesielt Telenor og togets trådløse nettverk med å tilby stabil tilkobling. Netcom leverte hele veien.
Kjører man buss, er det minst stabil dekning i området rundt Tønsberg. Ruten går i landlige omgivelser helt til bussen kjører inn på E18 ved Grelland. I disse områdene er dekningen enten ustabil eller har lav kapasitet for data. Etter påkjøringen til E18 er det stort sett superfart å oppnå hele veien til Oslo.
Klar vinner på strekningen er Netcom.
Fredrikstad–Oslo
Her er det også stort sett veldig god nettdekning for pendlere. Testens raskeste målinger ble gjort her, nærmere bestemt på buss noen få minutter utenfor Fredrikstad. Her ble det oppnådd hele 82 mbit med Telenor. DN fikk også fire andre målinger over 50 mbit med Telenor i dette området.
Men rekorder hjelper lite hvis man ikke kan levere på hele strekningen. Totalt på denne turen hadde Telenor 25 målinger av 55 med superfart. Netcom hadde hele 44 av 55 målinger i dette området. Ser man på alle målinger over tre mbit, er Telenor og Netcom ganske like, men Telenor har også flere utfall og svake målinger.
Dessverre mistet NSBs togsett det trådløse nettverket veldig tidlig, så DN fikk få målinger av dette på veien til Fredrikstad.
Både Netcom og Telenor var svake på togstrekningen mellom Rygge og Fredrikstad. Det var bare på stasjonen i Råde at dekningen var god på denne strekningen.
På bussreisen tilbake til Oslo leverte Netcom superfart hele veien. Telenor hadde heller ingen utfall, og leverte stort sett over tre mbit hele veien, unntatt et par steder hvor farten sank under én mbit per sekund.
Vinner på strekningen er Netcom.
Hamar–Oslo
Akkurat som da DN testet pendlerstrekninger i 2008 og 2011, er rutene nordover de dårligste. Her må man virkelig planlegge godt om man skal få jobbet online.
Her er de fleste målingene faktisk under én mbit per sekund for begge operatører. Generelt blir dekningen verre jo lenger ut av Oslo man kommer. Det går greit å jobbe mellom Eidsvoll og Oslo, men mellom Eidsvoll og Hamar er det svært ustabilt.
Netcom lå stort sett under én mbit per sekund helt fra Gardermoen, mens Telenor bare hadde skikkelige problemer rundt Stange. I sum er det likevel en frustrerende strekning å jobbe på.
Vinner på strekningen er Telenor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.