Utenfor Elkjøps Megastore rydder parkeringsvakter opp i trafikken og inne er det ekstra bemanning på jobb. Allerede før elektronikkvarehusene åpnet klokken 07 var det kø utenfor på flere steder.
- Sykt bra start på dagen! Slik det ser ut nå, blir det bedre trykk i år enn det var samme dag i fjor, sier varehussjef Kristian Pedersen.
Mens mange valgte å sove lenge denne mandagen, sto rundt 200 personer i kø på Lørenskog. Også Expert-butikker hadde kø på utsiden.
- Jeg tror aldri vi har solgt så mye på en time. Det var bedre enn på Black friday. Jeg håper dette blr en rekorddag for oss, og det ser lovende ut, sier Expert-sjef Anders Nilsen.
TV-er og vaskemaskiner er blant de mest populære produktene.
- I mange butikker ventet folk på utsiden. De beste tilbudene var folk tidlig ute for å få med seg selv om vi forsøker å ha god tilgjengelighet på tilbudsvarer.
100 millioner på en dag
- Det ser veldig, veldig sterkt ut fra morgenen, sier Øystein Schmidt som er kommunikasjonssjef i Elkjøp.
Elkjøp forventer å selge elektronikk for 100 millioner kroner i Norge idag.
- Folk var linet opp i det dørene åpnet.
Utenfor varehuset på Lørenskog sto et par hundre personer i kø, mens rundt 100 ventet utenfor butikkene på Forus og Ullevål
Slår ikke black friday
I fjor var starten på romjulssalget årets største salgsdag i Elkjøp, men det var før Black friday-effekten slo inn for alvor. På årets Black friday stoppet kassaapparatene til Elkjøp på 255 millioner kroner i Norge.
Les også: «Black Friday» overgikk alles forventninger
- Black friday ble den store dagen for nordmenn som er ute etter elektronikk. Det skal mye til for at dagen i dag slår den, sier Schmidt.
Heller ikke Expert-sjefen tror at dagens salgsstart vil toppe Black friday.
- Black friday var fantastisk sterk. Elektronikkbransjen var flinke og fikk flyttet over salg til vår bransje. Starten i dag tilsier ikke at romjulssalget blir svakere i år.
Eksklusive produkter
Selv om oljeprisen har falt og det er varslet store nedbemanninger, så har ikke nervøsiteten slått ut i fallende elektronikksalg.
I desember brukte nordmenn betalingskort nesten 140 millioner ganger fram til julaften, ifølge betalingstjenesten Nets. Det er en økning på 7,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Les også: Kraftig vekst i kortbruken i desember
Expert-toppen forteller at kundene kjøper dyrere produkter enn før.
- Utviklingen i år har vært at antallet solgte enheter har gått ned, mens snittprisen har økt. Vi kjøper mer eksklusive og dyrere produkter, og det gir positiv vekst i bransjen, sier Nilsen.
Han tror ikke på noen bråbrems.
- Det har vært snakket om det store krakket lenge. Det har ikke skjedd slik det har vært spådd. Vi forventer ikke en kraftig nedgang. Mye av teknologien er vanskelig å kutte ut.
Lydplanke som 80-årsgave
I varehuset på Lørenskog jakter Rune Clasen en lydplanke som 80-årsgave til foreldrene som har begynt å ha tv-en litt høyt på.
- Jeg er imot det hysteriet som er før jul. Jeg er tilhenger av å gi penger til jul, så folk kan kjøpe ting de faktisk trenger på salg etterpå, sier Rune Clasen.
Romjulen er også den store byttehøytiden. Niko Tomatsidis er en av dem som skal bytte gaver. Datteren Selina som fyller to år i morgen fikk dessuten en bursdagsgave på forskudd.
- Hun fikk grini seg til de der, sier Tomatsidis og smiler mot Peppa gris-hodetelefonene
Les også:
Oljeselskap kutter i ledelsen
Shell terminerer riggkontrakt på sokkelen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.