Generalsekretær Stein Opsal i Norges Skiforbund inviterer torsdag ettermiddag Petter Northug personlig til et møte om sponsorkrangelen.
Les innholdet i eposten lenger ned i saken.
DN har fått tilgang til sponsorinntektene til langrennslandslaget for årene helt tilbake til 2000.
De viser en kraftig økning i årene etter at Northug slo gjennom som langrennsløper.
Lå stabilt
Før 29-åringen fikk sin første mesterskapsmedalje under Ski-VM i Sapporo i 2007, hadde sponsorinntektene til det norske landslaget ligget stabilt mellom 20 og 26 millioner i åtte år.
Men fra 2009 begynte millionene å renne inn til Norges Skiforbund.
Les også: Apples nye tjeneste: Fjerner mobilannonser
I fjor utgjorde sponsorinntektene til langrennslandslaget 70 prosent av alt det forbundet drar inn totalt av sponsorpenger, som i 2014 var på over 114 millioner kroner.
Mye av æren
Kommersiell leder for langrenn i Norges Skiforbund, Bernt Halvard Olderskog, mener det er flere grunner til sponsorøkningen de siste syv årene, men innrømmer at Northug skal ha en stor del av æren.
Les også: Sponsorekspert: Northug-saken unik i Norge
– Han har hatt veldig mye å si for idretten. Det kommer jeg ikke til å pakke inn. Men det er flere om beinet. Det er bare å se på profiler som Therese Johaug og Marit Børgen. De appellerer til et annet publikum igjen, så det er mer balansert. Økningen skyldes ikke bare Petter, sier Olderskog.
– Hva hadde sponsorinntektene vært uten Petter Northug?
– Jeg har ikke peiling, det er umulig å svare på. Men uten Petter, Therese og Marit, så hadde vi ikke vært så store som vi er i dag. Det er helt sikkert, sier Olderskog.
Viktigere med Johaug og Bjørgen
Daglig leder i analyse- og rådgivningsbyrået Sponsor Insight, Vegard Arntsen, mener Petter Northug har bidratt mye til veksten i sponsorinntekter.
- Men det har også Marit Bjørgen og Therese Johaug. De to er nok samlet viktigere enn Northug. Langrenn har jo også vist at de holder stand, og vel så det, selv om Northug har brutt med Skiforbundet, sier Arntsen.
- Kan Johaug og Bjørgens popularitet være en av årsakene til forbundets tøffe linje mot Northug?
- Ja, det tror jeg. Av to grunner: Skiforbundet er godt dekket, og de ønsker ikke at nettopp de andre store profilene skal kunne kreve tilsvarende ordninger.
Kjølig forhold
Forholdet mellom Petter Northug, hans team og Norges Skiforbund har vært av det kjølige slaget de siste månedene. Denne uken toppet konflikten seg etter at Northug fikk beskjed om at han risikerer å ikke få gå verdenscup til vinteren, fordi han ønsker å reklamere for sin sponsor Coop gjennom vintersesongen.
Northug stilte onsdag opp til provisorisk pressekonferanse foran Oslo rådhus der han gjorde det klart at han ikke ønsker noen særbehandling fra skiforbundet, og håpet de kunne akseptere en invitasjon til åpne forhandlinger.
Kommuniserer i offentligheten
Her er eposten Skiforbundets Stein Opsal sendte til Petter Northug torsdag:
«Hei Petter,
Vi er glade for at du personlig vil engasjere deg, og ønsker deg velkommen til et møte i våre lokaler på Ullevål Stadion. Fra vår side vil skipresident Erik Røste, langrennskomiteens leder Torbjørn Skogstad og undertegnede være tilstede.
Du står selvfølgelig fritt til å ta med deg de rådgiverne du vil.
Det er viktig for oss å understreke at dette ikke er et forhandlingsmøte. Vi er imidlertid positive til å møte deg slik du ønsker. Vi vil samtidig gjennomgå Skiforbundets syn i saken.
Det har vært avholdt flere møter med ditt team i løpet av sommeren, senest onsdag for åtte dager siden. Skipresidenten avbrøt for eksempel sin sommerferie og reiste til Trondheim for å møte blant andre Are Sørum Langås i juli.
Derfor ser vi nå fram til å møte deg personlig. Det er fint om du så raskt som mulig sender over forslag til aktuelle tidspunkt, gjerne allerede i neste uke.»
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter
Les også:
Facebook skal lage misliker-knapp
Ser ingen grunn til at Norge skal være hele Europas forsøksland
Se hvorfor Nils Arne Eggen digger fotballbladet Josimar:
Hun bygger egen nettbutikk med utgangspunkt i 1,6 millioner følgere på Instagram
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.