Det er ikke ofte bilprodusentene så til de grader følger opp en konseptbil, slik Peugeot har gjort i tilfellet RCZ.

Bilen debuterte som konseptbil i Frankfurt for litt under tre år siden, og vakte slik begeistring at den franske bilprodusenten valgte å sette den i produksjon.

Fra drøm til virkelighet
De fleste spreke konseptbiler ender sine dager glemt bort på et fabrikkmuseum, mens Peugeot har vært tro mot konseptet og bilen vi nå har kjørt på norske veier er like oppsiktsvekkende som konseptbilen. Sist noe lignende skjedde var det Volkswagens Scirocco som debuterte, men der hadde en del av de kule tingene med konseptbilen forsvunnet på ferden mot samlebåndet.

 

Til en viss grad konkurrerer RCZ også med Scirocco, og ikke minst dennes konsernfetter Audi TT. Om det er det en ting å si, TT er en kjøreglad og bra bil, men personlig falt jeg pladask for det viltre utseendet til RCZ. Når kjøreegenskapene er på høyde med TT, og prisen er lavere, er jeg ikke i tvil om mitt valg.

Peugeot RCZ koster omkring 40.000 kroner mindre enn tilsvarende motorisert Audi TT.

Underholdende innsteg
DN.nos testbil var utstyrt med den minste motoren, en 1,6-liter bensinmotor som ved hjelp av turbo yter 156 hestekrefter. Startprisen blir dermed på 370.000 kroner. Og den lille Peugeoten gir full valuta for pengene. Skyvet i motoren er bra, med et dreiemoment på 240 Nm ved lave 1400 omdreininger. Det gjør motoren fleksibel, nesten som en dieselmotor.

Den manuelle girkassen gjør også jobben sin bra. Ikke noe sedvanlig metallstang-i-malingspann-røring, men presise og relativt korte bevegelser som seg hør og bør for en bil med et slikt utseende.

 

Romkapsel
Og akkurat utseendet er det verd å dvele litt ved. RCZ er desidert den mest oppsiktsvekkende bilen undertegnede har testet under millionen. Sjekk bare takutformingen på bilen. Det buede taket fortsetter ned på bakruta. Kult og ganske så sci-fi-aktig.

Store bilder:

Også innvendig har Peugeot hevet standarden med denne modellen. Det er mye vi kjenner igjen fra andre modeller, men samtidig virker det meste enda mer forseggjort enn i andre Peugeoter. At alt er kledd i skinn hjelper jo også på kvalitetsfølelsen.

 

Vår testbil hadde navigasjonssystem med artig 3D-grafikk. Lekkert det også, og helt i stil med bilen.

Komforten bak rattet er det heller ikke noe å si på. Gode sportsseter gjør en bra jobb. Demperkomforten er svært god, likevel blir ikke bilen for løs i fisken. Som utseendet antyder er denne bilens hjemmebane svingete småveier. Veigrepet er bra, styrefølelsen er presis, gassresponsen er rask og kreftene i motoren er tilstrekkelige til å virkelig kunne nyte slike veier til fulle.

Alternative motorer
Under panseret kan man i tillegg til den minste bensinmotoren få to andre alternativer. En bensinmotor på 200 hestekrefter, samt en dieselmotor på 163 hestekrefter. Vi har ikke prøvd noen av de, men synes innstegsmotoren gjør en finfin jobb til en akseptabel pris. Sportsligheten er definitivt til stede.

 

Les også: Peugeots sportsbil priset

RCZ kommer også som hybrid neste vår, da kombineres dieselmotoren med en elektrisk motor på bakhjulene. CO2-utslippet skal ligge under 100 gram per kilometer, og den har alle forutsetninger tilrettelagt til å bli en gullbil. Vi gleder oss.

Ikke siden 205 GTI fra 80-tallet har jeg kost meg like mye bak rattet på en Peugeot, og det inkluderer 207 GT og 207 RC.

Konklusjon: Peugeot RCZ får smilet på plass, og fremstår som et utmerket, sprekt og billigere alternativ til Audi TT.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.