Overfall av skip utenfor kysten av øst-Afrika har eksplodert og rundt 1.000 sjøfolk er i dag i piratenes vold, ifølge tankrederiet Frontline. I tillegg til å sette menneskeliv i fare, koster piratvirksomheten rederiene betydelige summer.

- Det koster oss 100.000-150.000 dollar mer per tur som må omdirigeres, sier konsernsjef Jens Martin Jensen i Frontline til DN.no. Det er opp mot én million kroner.

Den anspente situasjonen har tidligere fått flere skipsredere til å bruke sterke ord om hva som bør gjøres.

Les også: - Aldri mer gjennom Adenbukta uten væpnede vakter og Vil skyte piratene på stedet

Frontline-sjefen er enig i at problemet er alvorlig.

- Det er åpenbart noe som shippingbransjen må adressere. Vi må løse dette problemet, sier en bekymret konsernsjef Jens Martine Jensen i Frontline onsdag.  

Låst situasjon
For å unngå å bli angrepet på seilas inn og ut av Aden-bukten legger Frontline om rutene. Dette gjør at turene gjerne tar 2 til 3 dager lenger, og koster rederiet altså godt over 100.000 dollar, eller omkring 560.000 kroner mer i økte drivstoffkostnader per tur.

Et alternativ som flere rederier benytter, er bevæpnede vakter ombord. Selv om dette er rimeligere og raskere, er det ikke alltid akseptert av befraktere, ifølge Frontline. Det finnes imidlertid ingen felles policy for dette blant befrakterne, eller eierne for den saks skyld, ifølge selskapet.

- Dette er også kostnader som ikke dekkes av befraktringskontraktene, sa Jensen.

Stadig mer avanserte angrep
Jensen peker også på at piratene stadig blir mer avanserte og oppfinnsomme. Blant annet brukes nå kaprede skip som basefartøyer for angrepene. En løsning på problemet synes uklar.

- Det er stort problem at rundt 1.000 sjøfolk er kapret på nåværende tidspunkt. Det er også et problem at det tar fokus at man ikke helt vet hvordan man skal løse situasjonen, sier Jensen til DN.no.

Piratene skiller heller ikke mellom fullastede skip, eller skip som går uten frakt, ifølge ham.

Eksplosiv vekst i antall angrep
I 2010 ble tilsammen 61 skip kapret, ifølge Frontline. Per 21. mars i 2011 var det 114 rapporterte tilfeller av anslag mot fartøyer, hvorav 16 har blitt kapret, og 13 fortsatt er under piratenes kontroll. Og tallet er økende, ifølge Frontline.

Jensen peker også på at pirataktiviteten øker både i omfang og geografisk. Mens angrepene tidligere var konsentrert utenfor kysten av Somalia, har det forekommet angrep så langt sør som utenfor kysten av Sør-Afrika (se kart).

- Det er et kjempeområde, og involverer flere land, så det er stort problem sier Jensen.

Illustrasjon: Vekst i piratangep fra 2008 til 2010.

 

 

Les også:
<b>- Vanskelig å se gjeninnhenting i tankmarkedet</b>
- Jeg vil være i business
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.