Norwegian fikk denne uken på plass en driftstillatelse for det nye, irske datterselskapet Norwegian Air International (NAI), men venter ennå på trafikkrettigheter i USA.
Uten slike rettigheter er det ikke mulig å fly til og fra USA, og da er den irske tillatelsen null verdt.
Amerikanske fagforeninger ønsker at Norwegians datterselskap skal bli nektet de rettighetene fordi selskapet er etablert utenfor Norge og flyr med asiatisk personell mellom USA og Europa.
- Gjenstår bare ett alternativ
Dersom Norwegian-sjef Bjørn Kjos ikke får trafikkrettigheter i USA innen kort tid har han en plan B.
– Da har vi to valg. Vi kan enten fly på den norske tillatelsen som i dag, eller kjøpe et annet flyselskap, sier Kjos til Dagens Næringsliv.
Kjos har tidligere sagt at det er uaktuelt å fly på langdistanse med den norske tillatelsen i fremtiden, fordi den har for mange begrensninger. Han har ikke snudd i saken.
– Nei, for vi må ha trafikkrettigheter i EU også, sier Kjos, og da gjenstår bare ett alternativ.
Kjos sier de har cirka tre-fire tilbud på selskaper fra EU, inkludert irske, som de kan kjøpe og som allerede har trafikkrettigheter til USA i dag.
Venter snarlig svar
Et svar fra transportdepartementet i USA er ventet i løpet av noen uker.
Luftfartstilsynet i Bodø har gitt Norwegian dispensasjon til å fly med irskregistrerte fly på en norsk tillatelse frem til 1. april i år.
Kjos tror imidlertid ikke det er mulig å nekte selskapet trafikkrettigheter i USA da det vil bryte med frihandelsavtalen mellom EU, EØS og USA.
- Og jeg tror ingen har til hensikt å gjøre det, sier han.
Les hele saken på Ipad og i Dagens Næringslivs papirutgave fredag
Les også:
Kjos: - Hvis noen finner noen nye Dreamlinere på markedet, tips meg!
Norwegian bestiller flere Dreamliner-fly
Lavprispiloter kaster seg inn i kampen mot Norwegian
Fagforeningstopper til Oslo for å kjempe mot Norwegian
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.