Som DN.no har skrevet tidligere har enkelte vinimportører manipulert polets regelverk for å sikre hylleplass for egne produkter og dermed fortrengt andre. Nå endrer Polet reglene.
Les også: Snek seg inn bakveien på Polet
Trikset var før jul i ferd med å skvise den kjente champagnen Dom Perignon fra polets hyller, slik at den kun ville bli tilgjengelig ved bestilling. Den skulle erstattes av en tilnærmet ukjent champagne.
- Systemet har vært misbrukt. Vi erfarte at viner har vært påmeldt til en helt urealistisk høy pris i forhold til generell markedspris, og så blitt redusert til 50 prosent av prisen. Dette ble omtalt i media som det er halv pris, selv om det ikke er riktig. Kunden blir jo lurt, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet til DN.no.
I tilfellet med Dom Perignons konkurrent bidro den redaksjonelle omtalen til at salget skjøt i været. Dette gjorde at den nedsatte champagnen klarte å komme seg inn i det ettertraktede basisutvalget, som garanterer plass i en lang rekke pol rundt om i landet.
Mõet Hennessy, som er norsk grossist for Dom Perignon, oppdaget hva som var i ferd med å skje. Gjennom å følge polets klagerutiner fikk de avverget at Dom Perignon ble henvist til listen for de spesielt interesserte.
- Vi har sett oss nødt til å skjerpe inn fordi systemet ikke har blitt fulgt etter intensjonen, forklarer Lorentzen. Historien med Dom Perignon er ikke et enkeltstående tilfelle.
Les også: Vill krig blant vinimportørene
Ved å endre reglene for hvor ofte importørene kan endre utsalgsprisene til kundene, håper Vinmonopolet å få bukt med de spekulative prisendringene.
Mens importørene tidligere kunne senke prisene hver måned, kan de fra 1. januar kun sette opp eller ned prisene tre ganger i året. I tillegg blir det lengre perioder med faste priser for viner som nettopp er tatt opp i basisutvalget eller som prøver å kvalifisere til en plass i polets hyller gjennom testsalg.
Freser mot reglene
En av grossistene som har fått god uttelling for det gamle systemet er Wiig Drinks og daglig leder Knut Roar Wiig. I juni var 20 av 33 varer som er satt ned med mer enn 30 prosent fra Wiig-systemet. Wiig innrømmet overfor klikk.no at hans selskap brukte systemet bevisst.
- Dette er en måte å skaffe oppmerksomhet omkring våre produkter på. Og det ville være dumt å ikke si det var en bevisst strategi, sa han til nettstedet.
I en pressemelding raser han mot de nye reglene og hevder de stopper fri og lovlig konkurranse blant importørene og hindrer at kundene får billigere vin.
- Det er ikke tilfellet, parerer polets kommunikasjonsdirektør.
- Vi setter ingen hindringer for at kundene våre skal få billigere viner. Det er fortsatt fullt mulig å redusere prisen, men man kan ikke gjøre det hver måned og spekulere i det, fortsetter han.
Snarveier
Tobias Nilsson er Norges-sjef i Mõet Hennessy. Han er glad Vinmonopolet har strammet inn.
- Vi er egentlig tilhengere av fri prissetting, men ettersom vi opererer i et monopolmarked i Norge, der alle leverandører skal behandles likt og produktene konkurrerer i priskategorier, må regelverket være glassklart og tilstrekkelig tett for unngå muligheter for snarveier, sier han.
Polet sier likevel at det ikke er forholdet til leverandørene som har vært i fokus.
- Jeg føler at vi kommer kundene våre i møte. De har blitt lurt i den forstand at prisene eller reduksjonene ikke har vært reelle. Når prisen varierer fra måned til måned er det forvirrende for kundene, sier Lorentzen.
- Hvorfor får dere da reaksjoner fra enkelte importører?
- Du skal ikke se bort fra at enkelt grossister blir irritert på dette fordi de føler seg truffet, sier Vinmonopolets mann.
Les også: Ville kjøpe seg hylleplass hos Vinmonopolet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.