Teknospaltist: Høstens valgkamp blir trolig den mest teknologisk avanserte noensinne

Vi må forhindre at det får negative konsekvenser for personvernet og tilliten til demokratiske prosesser.

Politiske partier har siden 80-tallet benyttet tradisjonelle markedsføringsteknikker for å segmentere befolkningen etter blant annet alder, kjønn og bostedsadresse, for å sende ut kampanjebudskap til relevante velgergrupper. Høstens valgkamp til kommune- og fylkesting blir trolig den mest teknologisk avanserte noensinne. Her er nestleder i Arbeiderpartiet Hadia Tajik sammen med partileder Jonas Gahr Støre og partisekretær Kjersti Stenseng.
Politiske partier har siden 80-tallet benyttet tradisjonelle markedsføringsteknikker for å segmentere befolkningen etter blant annet alder, kjønn og bostedsadresse, for å sende ut kampanjebudskap til relevante velgergrupper. Høstens valgkamp til kommune- og fylkesting blir trolig den mest teknologisk avanserte noensinne. Her er nestleder i Arbeiderpartiet Hadia Tajik sammen med partileder Jonas Gahr Støre og partisekretær Kjersti Stenseng.Foto: Hallgeir Vågenes/VG/NTB Scanpix
Publisert 24. January 2019, kl. 19.10Oppdatert 24. January 2019, kl. 19.10
PersonvernMålrettet annonseringDatatilsynetCambridge AnalyticaPolitikk