Leipzig, Tyskland: Ojojoj, som vi har gledet oss til denne bilen! En liten suv fra selveste Porsche! En nett versjon av den gigantiske Cayenne. En Sport Utility Vehicle der Sport er hovedfokuset. En Porsche for folket.
Og sportsbilfabrikanten skuffer ikke, med unntak av på én ting.
Porsche er ikke verdens mest profitable bilprodusent for ingenting. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, og når Porsche investerer fire milliarder kroner i fabrikkanlegget i Leipzig i gamle Øst-Tyskland, vet man at ambisjonenene legges høyt og at det menes alvor.
Som seg hør og bør i en Porsche, mangler det ikke på spreke motoralternativer. Den mest aktuelle for det norske markedet er selvsagt dieselmodellen. Den spesielt nedtrimmede Norgesversjonen med 211 hestekrefter, er selvsagt ikke noe man bryr seg om, og enda mindre vet noe om, i Tyskland. Derfor var det originalytende 258 hestekrefter i vår testbil.
Macan er Porsches versjon av Audis Q5. Ettersom eierskapet i de to selskapene er det samme, drar man stordriftsfordeler ved at plattformen er den samme. Akkurat, tenker du kanskje, hvorfor skal jeg betale 100.000 kroner mer for å bytte de fire Audi-ringene ut med en Porsche-logo på panseret?
I første rekke tror jeg Porsche satser på at du har lyst til å oppfylle guttedrømmen. Det er selvsagt ingen 911, men jaggu er dette en sportslig bil! Porsche-genene trumfer elegant de få delene man ser med fire Audi-ringer inngravert.
Innvendig merkes det godt med et klassisk Porsche-interiør der nøkkelen selvsagt sitter på venstre side av et svært sportslig ratt som er hentet fra sportsbilrosinen i Porsche-pølsa; 918 Spyder. Ellers minner utsikten fra førerplassen mye om både Cayenne og Panamera med et hav av knapper som likevel ikke er kritisk uoversiktlig, ettersom de befinner seg der de logisk sett skal være.
Den treliter store V6-dieselmotoren under panseret kommer faktisk også fra Audi, men her har nok Porsche-ingeniørene jobbet hardt for å genspleise den inn i familien. Det innebærer 13 flere hestekrefter, mens dreiemomentet på 580 newtonmeter er det samme. Verdt å merke seg er at man overhode ikke merker at dette er en dieselmotor. Kultivert gange, massive krefter og et drag av de sjeldne gjør virkelig at du føler at det er en sportsbil du sitter i.
Nå er ikke denne motoren noe dårlig valg om den sitter i en Audi heller, men her er den fintunet og sportsliggjort til det ypperste. Selvsagt skal en Porsche egentlig ha bensinmotor, men skal man først utfordre i suvklassen, må jo selvsagt også Porsche levere på diesel.
Macan har et firehjulsdriftsystem som flytter kreftene mellom akslingene ved behov, men alltid med drift på alle fire. Til forskjell fra Audi, er den i utgangspunktet bakhjulsdreven, noe som har mye å si for den sportslige følelsen i bilen. Porsches understell er også av den mer sofistikerte typen. Biladministrasjonsselskapet Autolease mener det er smart å velge luftfjæring i kombinasjon med Porsches eget elektroniske demper-styringssystem PASM for best mulig annenhåndsverdi. Og dette er nok noe du ikke vil angre på mens du eier bilen heller. Blant annet kan bilens høyde reguleres i flere høyder, noe som gjør bilen ikke helt håpløs utenfor allfarvei. I tillegg gjør dette systemet sitt til å sikre komforten i bilen. For selv om den relanserer S-en i suv til virkelig å bety Sport, er den overraskende komfortabel også. I Macan er suvenes tidligere problemer med svajing og dårlig veiholdning forsvunnet som dugg for solen.
Strengt tatt er det eneste vi har å utsette på denne bilen prisen. Til gjengjeld er dette et kraftig ankepunkt. Med 211 hestekrefter-versjonen snakker vi et utgangspunkt på 800.000 kroner. Og om du tror du må ekstrautstyre Audien din for mange kroner, overgår Porsche sin tyske fetter også på dette området. Den norske importøren regner med at kundene gjennomsnittlig legger på utstyr for 150.000 kroner.
Vi snakker altså om en ganske liten bil til en pris som fort nærmer seg millionen.
Selvsagt er det mange som vil legge pengene på bordet, men alt i alt vil Porsche forbli en bil for de få, selv om de nå har fått en mer "folkelig" modell.
Neste uke kommer vi med våre betraktninger på den 400 hestekrefter sterke Turbo-modellen.
Les også duell mellom BMW X3 og Mercedes-Benz GLK: Gigantene i suv-batalje
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.