Genève: I en moderne bilverden er det åpenbart mange som lengter tilbake til tidligere tider og ikoner.

I 1967 bygde Porsche en bil de kalte 911 R, en bil som var beregnet for racing og satte mange rekorder da den kom.

I 2016 bygger Porsche en ny 911 R, med klare referanser til fortiden, men den er selvsagt oppdatert til dagens standard, men ikke på langt nær på samme måte som dagens 911 Carrera.

Bilen skal bygges i et beskjedent antall for de virkelige puristene av Porsche-fansen. Motoren på fire liter har ingen pustehjelp i form av turbo, som nesten alle de andre 911-ene nå har. Boksermotoren yter respektable 500 hestekrefter, og leverer selvsagt kreftene til bakhjulene via en sekstrinns manuell girkasse.

Vekten er slanket ned til 1370 kilo, noe som gjør den til den letteste 911-en i dag. Det er blant annet 50 kilo lettere enn 911 GT3 RS. Null til 100 km/t går unna på 3,8 sekunder og toppfarten er oppgitt til 323 km/t.

 

Porsche hevder selv at bilen ikke er bygget for å presse ned rundetidene på Nürburgring, men for ren kjøreglede og ufiltrerte følelser. Og selv om den skal fremstå som "gammeldags" med sitt utseende og mangel på spoilere, har den moderne teknologi som styrende bakaksling og en mekanisk differensialbrems, samt keramiske bremser.

Bilen skal produseres i 991 eksemplarer, og leveres fra sommeren av. I Storbritannia koster bilen 5000 pund mer enn GT3 RS. I Norge snakker vi da om en pris på godt over 2,5 millioner kroner.

Les test av 911 Carrera 4: Revidert racer

Eller se video fra DNs test av den nye 911 Carrera 4:

 

- Hurra, hurra!
Nå kommer Porsche 911 med turbo som standard. DN har kjørt den.
01:39
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.