-Vi er veldig tilfreds med å kunne tilby et bensinalternativ på innstegsnivå for Macan i Norge. Dette har vært etterspurt lenge, sportsbilentusiaster har nemlig fortsatt en forkjærlighet for bensin, heter det fra administrerende direktør i Porsche Norge, Morten Scheel, i en pressemelding.
En lang rekke kunder har nok også fått med seg trusler om dieselforbud enkelte steder i landet. Derfor er det ikke mer enn rett og rimelig at Porsche Macan nå kommer med en gunstig bensinmotor i sin modellpalett.
Motoren er en firesylindret toliters turbomotor med direkte bensininnsprøytning og variable ventiltider. Ytelsen er 252 hestekrefter og dreiemomentet er på 370 newtonmeter fra 1600 omdreininger. Dette er tall som samsvarer med toppmodellen av Audi A4, og motoren har nok mange fellestrekk med konsernfetteren.
Også denne modellen får Porsches dobbeltklutsjkasse PDK og firehjulsdrift med Porsche Traction Management som standard. Bilen gjør null til 100 km/t på 6,5 sekunder med sekstrautstyret Sport Chrono-pakke, og toppfarten er 229 km/t. Forbruket er oppgitt til 0,72 liter på mila, noe som er 0,17 liter mindre enn dagens minste bensinalternativ. CO2-utslippet er oppgitt til 167 gram per kilometer.
Herligheten starter på 849.900 kroner. Hittil har den 211-hestekrefter sterke dieselmodellen vært den billigste Macan til 885.900 kroner. Billigste bensinmodell har inntil nå vært Macan S til 1.080.000 kroner.
Konkurrenten BMW X4 xDrive28i har til sammenligning 245 hestekrefter og koster omkring 100.000 kroner mindre. Men det er ingen Porsche.
Les også om den kommende Jaguar F-Pace:
Les om entusiast-utgaven av 911:
Les test av Porsche Macan:
Se video fra DNs test av Porsche Macan: