PR-byrået First House skulle bistå Telemark fylkeskommune med å skape nye arbeidsplasser fordelt på mellom én og fem større bedriftsetableringer da samarbeidet ble lansert i juni 2013.
Telemarkingen og First House-partner Bjørn Richard Johansen ville utnytte "en av verdens sterkeste merkenavn" for å nå målet.
I dag er fasit null.
Samtidig har fylkeskommunen blitt fakturert millioner samt fått refusjonener for alt fra store middager med vin og cognac på Grand Hotell, The Thief, til softis med strø og redbull på bensinstasjoner, skriver NRK Telemark.
Les også: Fikk krisehjelp fra First House
I tillegg til en rammeavtale på seks millioner kroner, middager med vin og cognac, fakturerer PR-byrået også et månedlig administrasjonsgebyr som over tre år utgjør over 165.000 kroner.
Ifølge NRKs kilder skal flere i fylkeskommunen ha reagert på høy pengebruk og høy sigarføring.
First House-sjef Per Høiby sier PR-byrået har beklaget den negative oppmerksomheten saken har fått overfor fylkeskommunen.
– Vi ser at det var uheldig og umusikalsk å fakturere småutgifter som for eksempel mat på vei til møter i et så omfattende prosjekt. Dette burde vi ha fanget opp selv, sier Høiby til NTB.
Avtropppende fylkesrådmann Evy-Anni Evensen uttalte på et budsjettmøte mandag at det går nedover med fylkesøkonomien, og at det blir kutt i utgiftene fremover.
Les også: Informerte ikke om GKs kundeliste
Men uansett, må Telemark betale First House 115.200 kroner måneden, ifølge NRK.
Les også:
VG må spare 30–60 mill.
(DN+)
TV 2 prøver å rydde opp i byggerot
Se DN Tv: - De står helt foran og snakker i mobiltelefonen om konfidensielle ting
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.