800.000 utenlandske fans gikk på Premier League-kamp i 2014, ifølge en rapport fra Visit Britain.

Det skriver BBC.

Av dem var utrolige 90.000 nordmenn. Kun irene troner over Norge.

Til sammenligning ble det totalt solgt 1,7 millioner billetter i Tippeliagen ifjor, med et snittall på 6.961 solgte billeter per kamp.

Rettighetskamp i Norge

Akkurat nå pågår kampen om hvem som skal få sende Premier League på norsk tv fremover. Bud­runden er i gang, med frist i slutten av september.

LES OGSÅ: Josimar får Eggen og «Drillo» på laget

Da Premier League ble solgt til TV 2 i 2010, ble prisen oppgitt å være et sted mellom 600 og 700 millioner kroner, men den svake utviklingen i kronen tilsier at prisen ble enda høyere.

Tror prisen kan ende over en milliard

Raheem Sterling er en av stjernene Manchester City har hentet inn denne sesongen.
Raheem Sterling er en av stjernene Manchester City har hentet inn denne sesongen. (Foto: Jason Cairnduff, Reuters/NTB Scanpix)
I England steg prisen på ettertraktede Premier League-rettigheter med 70 prosent da Sky sikret seg en ny periode i februar.

Dersom budrunden i Norge blir i nærheten av like frisk som i England, havner prisen trolig over en milliard kroner.

Flere potensielle budgivere DN har snakket med tror en prisstigning på over 50 prosent ikke er usannsynlig i Norge.

Les hele saken HER.

På grunn av to ekstremt innbringende salg av tv-­rettig­heter, er alle de 20 klubbene i Englands Premier League inne blant verdens 40 største fotballklubber – målt i omsetning.

Det smitter direkte over på hvor mange penger klubbene har til rådighet når de jakter spillertalenter.

En oppstilling på nettstedet Sport 360 viser at ingen serier bruker i nærheten av like mye penger som Premier League på å kjøpe spillere. Og pengebruken har bare akselerert år for år (se grafikk).

Les hvorfor La Liga fortsatt ikke er solgt i Norge, tre uker etter seriestart.

LES OGSÅ: Spillselskapet Betsson bruker alle lovlige midler for å unngå reklameforbudet i Norge

LES OGSÅ: VGTV revurderer Bernt Hulskers Betsson-engasjement

Josimar får Eggen og «Drillo» med på laget

Får Eggen og «Drillo» på laget
Fotballlegendene Egil Dillo Olsen og Nils Arne Eggen troppet tirsdag opp på Voldsløkka i Oslo for å spille inn reklamefilm for magasinet Josimar. Sammen med reklamebyrået Heisolt stiller de opp gratis for å fronte det norske nisjetidstidsskriftet.
01:57
Publisert:

Selger boligen med reklamebyrå

Selger boligen med "reklamebyrå"
Dronekameraer, filmtrailere, tekstforfattere og 3D-turer; Inviso har gjort butikk på at boligselgere ikke lenger nøyer seg med fotograf og boligstylist.
01:49
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.