«I dag klokken 11 åpner CC Stadion i Hamar. Vi gleder oss til å ta imot deg på Innlandets nye kjøpesenter. Velkommen.»
Teksten sto å lese over hele forsiden av gratisavisen Hamar Dagblad 11. november ifjor.
Avisen hadde solgt forsiden til kjøpesenteret CC Stadion i Hamar, som åpnet samme dag.
– Tilbudt notiser for 1000 kroner stykket
Inne i avisen var 15 av 47 sider viet kjøpesenteråpningen.
Øverst på sidene lå det som tilsynelatende var notiser, hvor de ulike butikkene fikk presentere seg selv.
Men i en epost fra senterleder Nina Utkilen kommer det frem at butikkene selv sto for notisene, selv om de ikke var merket som annonser.
«Vi har gjort en avtale med Hamar Dagblad. I avisen de gir ut den 11.11. vil Hamar Dagblad vie mye plass til CC Stadion. Her er det en mulighet for dere til å markedsføre deres butikk som en redaksjonell sak for en rimelig penger», står det i eposten.
«Rene reklametekster»
Nå er avisen felt i Pressens Faglige Utvalg etter at både konkurrenten Hamar Arbeiderblad og en leser anklager avisen for viske ut skillet mellom reklame og journalistikk, noe som er et brudd på pressens etiske regelverk (se faktaboks).
PFU mener notisene fremstår som «rene reklametekster» og skriver at med butikkenes «uforbeholdne hyllest til seg selv, blir skillet mellom journalistikk og kommersielt materiale utydelig».
– Jeg synes det er trist å se noe som dette, sa TV 2-reporter og PFU-medlem Øystein Brigg.
Men selve avisforsiden gikk klar i PFU.
– Det er ikke noe forbud mot å bruke forsiden til en annonse. Dette er en annonse, selv om den kunne vært bedre merket, sa Kjersti Løken Stavrum under behandlingen.
Les et sammendrag av klagen og tilsvaret her.
Felt for forsidesalg tidligere
Avisen iTromsø ble ifjor felt for å ha solgt hele forsiden til Clarion Hotel.
Det som fikk PFU til å felle den ene men frikjenne den andre var at forsiden iTromsø også etterlignet en redaksjonell forside gjennom henvisninger til sider inne i avisen.
PFU skriver likevel at de «undres over at merkingen er så liten at den knapt kan sees» i annonsen på forsiden til Hamar Dagblad.
Les hele PFUs uttalelse her.
Mener det var journalistikk
Hamar Dagblad holdt i sitt tilsvar til PFU fast på at notisene var journalistikk, men tok selvkritikk på at senterledelsen videreformidlet redaksjonens spørsmål til butikkene.
– Det redaksjonelle stoffet knyttet til åpninga av CC Stadion er utformet på helt standard vis, har redaktør Nils Kristan Myhre tidligere uttalt til Dagbladet.
Fra klagerne kom det også beskyldninger om betaling for notisene og at Hamar Arbeiderblad ble nektet tilgang til kjøpesenteråpning.
Begge deler ble avist av Hamar Dagblad og PFU tok ikke stilling til beskyldningene.
Bergensavisen felt for utydelig reklame
Også Bergensavisen (BA) ble felt i PFU tirsdag for annonser med titler som PFU mente kunne forveksles med BAs journalistikk.
– PFU må fortsette å slå ned på dette som fremstår som utydelig for leseren, sa utvalgsleder og VG-journalist Alf Bjarne Johnsen.
Ifølge Medier24.com er annonseformatet til BA tilstede i samtlige 66 Amedia-aviser i Norge.
Tone Angell Jensen, som er redaktør i Amedia-avisen Fremover, erklærte seg inhabil under behandlingen av saken.
– Vi må få tid til å lese uttalelsen og vurdere den, før vi uttaler oss nærmere om hvilke konsekvenser vi trekker av den, sier direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt Stig Finslo i Amedia til Medier24.com.
LES OGSÅ: Felt for utydelig skille av reklame og journalistikk
LES OGSÅ: Kaster seg på reklamejournalistikken(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.