- Vi synes det er litt rart at det måtte en redaksjonsklubb i en provinsavis til for å klage dette inn. For det må klages inn, sier nestleder Torgeir Eikeland i styret for redaksjonsklubben i Fædrelandsvennen.
Les også: Stiller spørsmål ved VGs integritet
Klubben vedtok tirsdag å sende klage på VGs samarbeid med dagligvarekjeden Rema1000 til Pressens Faglige Utvalg (PFU).
Les også: Utvider med hjelp fra Reitan
Undergraver skillet
I klagen skriver klubben at samarbeidet ikke er presseetisk forsvarlig, selv om VG har merket seksjonen og gjør rede for premissene for samarbeidet på nettet:
«Tross dette, og tross merkingen med Rema 1000-logoen mener vi at denne satsningen er et klart brudd på Vær Varsom-plakatens paragraf 2.6.
«Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.»
Vi mener at VG ved å la en reklameseksjon kopiere både form, innhold og utseende fra redaksjonelt stoff sterkt undergraver skillet mellom journalistikk og reklame. Skillet blir enda vanskeligere å få øye på når dette skjer på VGs egen nettavis, og under VGs egen logo.»
«Svekker alles troverdighet»
- Vi begrunner klagen med at vi frykter eksempelet VG setter som landets ledende avis. På grunn av sin ledende rolle bidrar VG til å svekke alles troverdighet, ved å kopiere reklame i formen til vanlig innhold. Det er helt tydelig at de har spekulert i å gjøre innholdet likt for å skaffe seg inntekter, sier Eikeland.
Han mener PFU må sette ned en merkestein, og at det er viktig at dette skjer nå, i en tid da flere aviser trolig vurderer å følge eksemplet.
«Tilbakestående etisk refleksjon?»
Torry Pedersen er administrerende direktør og ansvarlig redaktør i VG.
- Jeg kommenterer ikke PFU-klager jeg ikke har sett, men som du er kjent med pleier vi gi omfattende svar. Jeg tror det kan være en nyttig oppgang å behandle dette, sier han.
- Jeg skal ikke påstå at dette ikke har noen problemstillinger rundt seg. Men hvis man følger litt med i utviklingen i internasjonale medier, vil man se at det VG gjør, ikke er funnet opp i VG. Så får vi se om de ledende nyhets-«brandene» i verden har en mer tilbakestående etisk refleksjon enn det vi holder oss med i Norge, sier han.
Torry Pedersen har også tidligere vist til praksis i ledende internasjonale aviser som the Guardian for å forsvare VGs satsing på sponset innhold.
- Dette er ditt hovedargument – at de andre gjør det?
- Det er mange argumenter. Men denne trenden er så sterk at jeg mener vi bør bruke kreftene på å finne ut hvordan vi skal forholde oss til den på en måte som gjør at vi ivaretar den journalistiske integriteten og at det er tydelig for leseren, sier Pedersen.
- Når fonter og titler er like, hvordan bidrar VG til en sånn tydelighet?
- Jeg mener det er en foreldet diskusjon, for i vår moderne verden deles innhold i et utall sosiale nettverk. Jeg får hver dag artikler fra publikasjoner som jeg ikke leser hver dag, og da må det være tydelig hvem som er avsender, sier Pedersen.
- Men da sier du at alt skal se ut som det er sendt fra VG?
- Når jeg får tilgang til «Cocainenomics» fra Wall Street Journal, som er noe av det beste jeg har sett innen dette og som er sponset av Netflix, kjenner jeg ikke detaljene i WSJs vanlige skriftbilde. Da må det merkes på en annen måte. Hos oss står det i url’en at innholdet er sponset. Og det er det som er viktig – for det er slik den oppvoksende slekt forholder seg til lesning av journalistisk og annet materiale i dag, sier Pedersen.
«Cocainenomics» er en omfattende fremstilling av den globale kokainøkonomien og de sentrale aktørene i den.
Innholdet er sponset av strømmetjenesten Netflix, som er ute med en serie basert på kokainbaronen Pablo Escobars liv, kalt «Narcos».
Nettadressen, den såkalte url'en, til saken er http://www.wsj.com/ad/cocainenomics.html. Bruken av «ad» signaliserer dermed at dette er betalt innhold.
I tillegg er siden merket «Sponsor Generated Content».
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Apple avslører hemmelige strømmetall (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.