VG er av Pressens Faglige Utvalg (PFU) felt for flere brudd på god presseskikk i den netttbaserte moteseksjonen «Min Mote».

PFU er pressens selvdømmeorgan som vurderer om mediene etterlever presseetikken slik den er definert i Vær Varsom-plakaten.

Les også: VG må svare for motelenkene dnPlus

Innhold eller reklame?

Fellelsen av VG handler om skillet mellom redaksjonelt innhold og reklame.

Vær varsom-plakaten sier blant annet at mediene skal verne om redaksjonens integritet og troverdighet, at redaksjonene skal avvise forsøk på å bryte ned skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold og at journalistene aldri skal gi redaksjonelle motytelser for reklame.

VG og Min Mote var klaget inn for brudd på alle disse etiske reglene.

Les også: PFU om VG: - Det er forskjell på tekstreklame og tekst som har reklameverdi

Bryter ned skillet

Min Mote ble klaget inn av Harald Klungtveit i Dagbladets redaksjonsklubb, som mener Min Mote driver med klare brudd på skillet mellom tekst og reklame.

«Konseptet er ikke bare et forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold i mediene. VG har gått et langt skritt i retning av å gjøre avisens motejournalistikk og reklame til to sider av samme sak», skrev Klungtveit blant annet i sin klage.

I dag skriver Klungtveit på Facebook at «Diskusjonen i utvalget viste at alle forsto konsekvensene av å la dette samrøret passere. Betryggende av PFU med tanke på de mange reklame/journalistikk-problemstillingene de kommer til å måtte håndtere framover.»

Min Mote skriver om klær, og lenker i sine artikler videre til nettbutikker der leserne kan kjøpe de samme klærne. En av butikkene det lenkes til er So Bazaar, en klesbutikk eid av Telenor og Schibsted. Sistnevnte er VGs egen eier.

«Utviklingens baktropp»

Torry Pedersen, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG, mente i forkant av PFUs behandling at kritikerne tilhører «utviklingens baktropp».

– Modellene for medievirksomhet er under permanent endring, fordi papiropplaget og -inntektene vil fortsette å gå ned. Det kommer en ny nettside hvert nanosekund, slik at antall annonsemuligheter på nett utvider seg på samme måte som universet. Det fører til prispress, og kanskje er det slik at hver bok du kjøper kan være med på å finansiere journalistikken, sa Torry Pedersen til DN.

Etter fellelsen er Pedersen ikke rede til å kommentere saken.

- Jeg har vært på reisefot og senere i styremøte, og har hverken fulgt debatten eller sett premissene. Jeg må sette meg inn i saken før jeg kan si noe om hvordan vi skal håndtere dette videre, sier VGs ansvarlige redaktør.

Journalisten.no skildrer debatten i Pressens faglige utvalg i dag, og gjengir utvalgets konklusjon:

– Etter utvalgets mening framstår den samlede presentasjonen som ikke i tråd med kravet til et klart skille, heter det i uttalelsen, skriver Journalisten.

PFU felte ikke VG for ikke å ha vernet om redaksjonens integritet, men VG ble felt for å ha for dårlig skille mellom tekst og reklame, og for motytelser for reklame. I tillegg mener PFU at Min Mote bryter med tekstreklameplakaten.

Fornøyd ombud

Forbrukerombudet fører tilsyn med sammenblanding av reklame og journalistikk etter markedsføringsloven, og Forbrukerombud Gry Nergård mener PFUs avgjørelse er korrekt og viktig.

– Vi  er glade for å se at Pressens Faglige Utvalg tar uheldig sammenblanding av journalistikk og reklame på alvor. Med kjøpelenker til en nettbutikk de selv har interesser i, har VG gått langt i å gjøre motejournalistikk og reklame til to sider av samme sak, mener forbrukerombud Gry Nergård.

– Avgjørelsene i PFU tyder på at bransjen rydder i egne rekker.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter

 

Les også:

TV 2 får neppe kontroll over ballen til seriestart

Egmont tjener stadig mindre på Onkel Skrue

Kutter 42 årsverk

- En glede å lede et selskap med så gode resultater  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.