Kjerneinflasjonen (KPI) økte med 0,8 prosent fra januar til februar 2009. Det var økte priser på matvarer og klær som bidro mest til oppgangen, melder Statistisk sentralbyrå.
Fra februar 2008 til februar 2009 steg KPI med 2,5 prosent, mens kjerneinflasjonen justert for energipriser (KPI-JAE) steg med 3,0 prosent i samme periode.
- Det blir tyngre for Norges Bank å sette ned renten nå, sier seniorøkonom Kyrre Aamdal i DnB Nor Markets til DN.no.
Tallene viser en sterkere inflasjon en det markedseksperter trodde på forhånd. Det var ventet at KPI ville stige med 2,1 prosent, mens konsensus ventet en økning i KPI-JAE på 2,5 prosent.
De overraskende høye tallene sender pengemarkedsrentene opp. Rett før tallene var rentene under tre prosent - nå stiger de.
Tremåneders niborrente stiger seks punkter til 3,07 prosent etter inflasjonstallene. Kronen styrker seg også svakt.
Dyrere mat
Matvareprisene økte med 2,9 prosent, Ifølge SSB kan økningen sees i sammenheng med ettervirkningene av fjorårets jordbruksoppgjør, som ga økte priser fra og med 1. januar 2009. Det var særlig prisøkninger på enkelte meieri- og kjøttprodukter som medvirket til oppgangen i matvareprisene. Det ble også registrert en prisoppgang på fisk, brød og en rekke sukkerholdige produkter.
Salget over
Det uvanlige desembersalget ble til januarsalg, og bidro til å dempe prisveksten i januar.
Les: Prisvekst tross massivt januarsalg
Nå er salget over. Klær samt møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler viste en sesongmessig prisøkning etter tilbud i januar, de gikk opp med henholdsvis 5,0 og 5,3 prosent. Men til tross for oppgangen i februar er ikke klesprisene tilbake på det nivået de var på i november.
Dyrere å fly
Flyprisene har imidlertid steget mye i denne perioden, det samme har smykker og ur.
Billig strøm demper prisstigningen
Elektrisitet inkludert nettleie viste en prisnedgang på 4,2 prosent, og var den største bidragsyteren til å dempe månedsveksten i KPI. Prisene på bøker og autodiesel falt også.
Stramt leiemarked
Veksten i leieprisene er langt høyere enn den generelle prisveksten.
Beregnet og betalt husleie økte med 4,0 og 4,9 prosent.
Dyrere å gå ut
Tolvmånedersveksten i KPI økte fra 2,2 prosent i januar til 2,5 prosent i februar 2009. Prisene på klær var den komponenten som medvirket mest til oppgangen i tolvmånedersveksten. Klesprisene gikk opp 1,6 prosent fra januar til februar i fjor, mens de gikk opp hele 5,0 prosent i samme periode i år. To andre viktige bidragsytere var prisene på elektrisitet inkludert nettleie, og matvarer.
Prisene på en rekke tjenester var også med på å trekke opp tolvmånedersveksten i KPI. Tjenester knyttet til kultur og fritid viste en prisoppgang på 7,3 prosent, mens transport- og restauranttjenester viste en prisøkning på henholdsvis 6,3 og 4,8 prosent.
Priser på drivstoff og smøremidler, klær, audiovisuelt utstyr og teletjenester var de største bidragsyterne til å dempe tolvmånedersveksten.
Klesprisene dro tolvmånedersveksten opp
Endringen i tolvmånedersveksten til KPI-JAE var på 0,2 prosentpoeng, fra 2,8 prosent i januar 2009 til 3,0 prosent i februar 2009.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.