Kiwi er først ute og fjerner momsen på 14 prosent på de nøkkelhull-merkede matvarene, med Rema 1000 og Rimi hakk i hæl, skriver VG.
Kiwis priskutt gjelder i første omgang til 1. juli, mens de to andre kjedene bestemte seg søndag kveld for å følge etter. Coop sier på sin side at de vil svare om noen dager, og da «på en overraskende måte».
Kiwi var også først med å kutte momsen på frukt og grønt, noe som førte til at de andre kjedene fulgte etter i løpet av kort tid.
– Den gang fulgte også de andre kjedene opp slik at vårt og deres prisfall direkte påvirket konsumprisindeksen, fordi prisene falt så mye, sier Kiwi-sjef Per Erik Burud.
Nøkkelhullmerket signaliserer at varen er den sunneste innen sin kategori, målt etter fiber, fett, salt og sukker. Ordningen er felles nordisk og frivillig. I Norge eies og drives nøkkelhullmerkingen av Helsedirektoratet og Mattilsynet.
Les også:
«Kunstig lave» priser på egg og kjøtt
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.