200 billige småbiler og fastpris på alle turer innenfor Oslo bygrense.
– Det skal koste maks hundre kroner innenfor to mil og 20 minutter, sier Esperum.
Gjennom selskapet Oslo Mini Taxi as har Esperum søkt Oslo kommune om 200 drosjeløyver. Finansieringen er i orden, og Esperum venter nå på svar på søknaden om å få starte opp.
Problemet er at Oslo har full stans i utdeling av nye løyver, og at man snarere vil trekke tilbake løyver for å skape bedre økonomi blant drosjeeierne.
– Minidrosjekonseptet er en radikal forandring fra dagens drosjer, og på denne måten vil mange flere ha råd til å kjøre drosje, sier Jon Esperum.
For store kostnader
Esperum mener vanlige drosjer er for kostbare i drift og innkjøp, og at dagens drosjetakster skremmer bort mange.
– Det er galskap at drosjekundene skal betale for at drosjeeiere skal kjøre rundt i Mercedes S-klasse eller en Range Rover til minst én million kroner, sier Esperum.
Ved heller å kjøpe for eksempel en Toyota Yaris til rundt 150.000 kroner, vil kapitalkostnadene bli minimale.
– Bare forsikringene på en vanlig Mercedes-drosje overgår de totale kostnadene for en Yaris, mener Esperum.
Han tror folk flest kun har et transportbehov, og da er det ikke så nøye om man kjører en småbil eller en limousine.
– Rundt 75 prosent av alle drosjeturer skjer med én eller to passasjerer, sier Esperum.
Bilene skal ikke ha noe fordyrende administrasjon, og det Esperum og Oslo Mini Taxi skal tjene penger på, er å selge reklameplass på de små drosjene.
Kjenner bransjen
Etter 24 år som sjåfør kjenner Esperum drosjebransjen godt. Han er fullstendig klar over at dette er et meget upopulært forslag blant de etablerte drosjeeierne.
– Men jeg kan jo ikke la være å komme med slike ideer. Hvis ikke jeg får det til, vil garantert noen andre starte om et par år, sier Jon Esperum.
– Tror du det er politisk vilje til å slippe til ditt konsept i Oslo når det vitterlig vil gå ut over den eksisterende drosjenæringen?
– Hvis de ikke tør det, tenker de bare på drosjeeierne og ikke byens borgere, sier Jon Esperum.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.