Før du mottar et nytt kredittkort eller får godkjent et lån, foretar banken en kredittsjekk av deg. Nå raser det inn henvendelser til kredittopplysningsselskapene fra personer som vil hindre at denne informasjonen gis ut.
- Det er veldig mange privatpersoner som kontakter oss for å vite hva som ligger inne av opplysninger, sier analysedirektør Bente Thorbjørnsen i analyse- og kredittvurderingsselskapet Experian.
De merker en økende pågang i antall personer som ønsker å legge inn frivillig kredittsperre. Det betyr at alle søk som foretas på denne personen blir returnert med beskjed om at personen er sperret for kreditt. En slik sperre blir liggende inntil personen selv gir beskjed om at den skal oppheves.
- Sperren innebærer at ingen informasjon utgis om forespurte, og personen vil ikke kunne bli kredittvurdert for lån eller kreditter, sier Thorbjørnsen.
Antall personer som har sperret seg selv for kreditt er tidoblet på fem år, ifølge Experian. I deres base var det 1. august i år totalt 10.143 personer registrert med koden ”SPR”, som betyr sperret, mot rundt 1.000 personer i 2006.
- Programmet ”Luksusfellen” har vært inne på temaet og det blir stadig mer populært. Nå registrerer vi cirka 200 i måneden, sier Thorbjørnsen.
Svindelforsøk og forbrukskontroll
Hun mener det er ulike årsaker til at folk ønsker å registrere en frivillig sperre. Blant annet vil personer som allerede sliter med kredittproblemer kontrollere forbruket sitt. Ved å opprette en slik sperre hindrer de seg selv i å bestille nok et kredittkort.
- Flertallet av de som kontakter oss er personer som ikke klarer å kontrollere forbruket sitt. Over 80 prosent av sperrede personer har betalingsproblemer allerede før de sperrer seg, sier Thorbjørnsen.
Også rike personer som aldri har behov for å søke om lån eller kreditt kontakter selskapet. Flere ønsker å hindre snoking i deres registrerte informasjon. I tillegg ønsker de beskyttelse mot misbruk av sitt personnummer.
- Andre oppgir at de har mistet identifikasjonspapirene sine eller blitt frastjålet identiteten, eller de ønsker å forhindre svindelforsøk, sier Thorbjørnsen.
Sjekker seg selv
Hvert år kontakter nærmere 8.000 personer selskapet for å få vite hvilken informasjon som er registrert på dem. De får da tilsendt en kredittrapport som inneholder siste tre års ligning, kredittscorepoeng, eventuelle betalingsanmerkninger, frivillige pantstillelser, næringsinteresser (roller/verv i selskap) og eventuelt beregnet bruttoinntekt samt gjeldsgrad basert på ligningstallene.
Thorbjørnsen tror økningen skyldes at flere ønsker å ha en oversikt over økonomien i tillegg til at det har blitt mer kjent at det er mulig å gjennomføre en slik sjekk på seg selv.
Også kredittopplysnings- selskapet AAA Soliditet merker en økende pågang. Hittil i år har de mottatt over 4.000 henvendelser fra nordmenn som vil sjekke seg selv.
- De ønsker å vite hvordan de står stilt ved for eksempel innvilgelse av kredittkort, lån eller telefonabonnementer. Er de på vippen, kan de skaffe tilleggsinformasjon i forsøk på å få lånet eller kreditten innvilget, sier viseadministrerende direktør Frode Berg i AAA Soliditet.
Han mener et stort mediefokus på finansisell uro og rentesvingninger gjør at folk tenker på egen økonomi og egen kredittverdighet i større grad.
Selskapet har nå lansert en tjeneste for å ta i mot de mange henvendelsene om kredittsjekk av privatpersoner.
- Nå kan denne sjekken enkelt gjennomføres ved å sende en melding fra din egen mobiltelefon eller pc, sier Berg.
Les mer:
Misbruker kredittsjekk til private ting
- Jeg vet hvor du bor
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.