- Dette er en veldig, veldig stygg sak, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Og da tenker han ikke på at privatlivets fred blir forstyrret av at vilt fremmede folk har begynt å ringe ham privat på kvelden.

- Det at folk ringer slik, mener jeg er et symptom på at dette er noe de ser på som veldig alvorlig, sier Thon.

Mange små Terra-saker
Ifølge ombudet er det kun to typer saker som har fått folk til å ta kontakt med ham privat gjennom alle årene som ombud: Lokkepris på bolig, og de nevnte spareproduktene.

Selv om salget av lånefinansierte spareprodukter til privatpersoner ikke har fått samme oppmerksomhet som salget av Terra-produktene til kommunene, mener Thon dette er vel så alvorlig.

- Vi har ikke enkeltstående skandalesaker i samme størrelsesorden som med Terra. Men det som er spesielt med denne saken er at det er snakk om sparepengene til folk, poengterer Thon.

Vurderer lovforbud
Det var Forbrukerombudet som i fjor tok initiativet til den grundige undersøkelsen av salget av spareprodukter som Kredittilsynet nylig gjennomførte og publiserte.

Les den fullstendige KT-rapporten her.

Tilsynet dokumenterte at det å låne penger til å spare nærmest har vært garantert å gi kundene tap, samtidig som bankene har hatt kjempegevinst. Det har styrket Forbrukerombudets syn på at et forbud kan være eneste løsning.

- Vi vil nå følge nøye med på hvem som eventuelt fortsetter å selge dette. Dersom ikke bankenes selvjustis fungerer, vil vi ta initiativ overfor Kredittilsynet og finansdepartementet for å få til et lovforbud mot lånefinansiering av slike produkter, sier Thon til DN.no.

- Det vil jo samtidig bety at man også kan komme til å forby lønnsomme strukturerte spareprodukter?

- Hvis vi skal få gjort noe med dette, må man forby selve produktet, slår Thon fast overfor DN.no.

Selvjustis
Han understreker samtidig at noen banker allerede har signalisert at de vil slutte å låne ut penger til sp#229, og at behovet for et lovforbud derfor kan bli overflødig om de andre følger etter.

- Jeg håper det blir slutt på salget av seg selv, for dette er produkter som aldri skulle sett dagens lys. De er helt ugjennomtrengelige, totalt uforståelige for vanlige folk, sier Thon og nevner som eksempel spareprodukter hvor avkastningen blant annet avhenger av kurssvingninger på argentinske pesos kontra indiske rupier.

Forbrukerombudet trakk også frem artikkelen i DN.no mandag, - Vi ble belønnet for råsalg der angrende kunderådgivere stod frem og fortalte hva de hadde vært med på.

- Jeg har selv fått samme type henvendelser fra disse selgerne, fortalte forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Les også:
Mener privatkunder kan gå til gruppesøksmål: - Lukrativt å lure folk (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.