En rekke flyselskaper i Europa villeder forbrukerne når de beregner skatter og avgifter på flybilletter.
Det viser en ny rapport fra et EU-prosjekt ledet av Forbrukerombudet.
- Måten flyselskapene opplyser om skatter og avgifter på, gjør forbrukerne forvirret. Det er nemlig store forskjeller i hvordan begrepene brukes av de ulike flyselskapene. Forbrukerne blir lurt når over halvparten av det flyselskapene kaller skatter og avgifter i virkeligheten er kostnader som skulle vært oppgitt som en del av billettprisen. Dermed fremstår flybillettene billigere enn de egentlig er, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
- Villedende priser
I dag la han frem rapporten sammen med EU-kommissær Meglena Kuneva. Kuneva ble i 2008 kåret til Årets europeer av avisen European Voice for sitt arbeid med forbrukerrettigheter, og hun har gjort luftfart til et av sine fremste arbeidsområder som EU-kommissær.
Flyselskapene gjør det vanskelig for forbrukeren å vite hvor mye billetten egentlig koster. Meglena Kuneva
Meglena Kuneva har vist stor interesse for prosjektet og kalte arbeidet "banebrytende" innen felleseuropeisk myndighetsarbeid.
- Dette gir oss akkurat den type informasjon og bevis vi trenger for å fokusere på hvor de virkelige forbrukerproblemene ligger. Flyselskapene gjør det vanskelig for forbrukeren å vite hvor mye billetten egentlig koster, sier hun.
24 flyselskaper deltok
Ti deltakerland har deltatt i EU-prosjektet. Tall fra til sammen 281 flyavganger, 24 ledende flyselskaper og 34 flyplasser over hele Europa er hentet inn.
Blant de 24 flyselskapene er British Airways, Lufthansa, Icelandair, KLM, Norwegian, Ryanair og SAS, som alle har svart på spørsmål fra prosjektgruppen. Syv andre flyselskaper unnlot å samarbeide, blant annet Air Berlin og Air France.
Bjørn Erik Thon vil ikke svare på om det er noen "verstinger" som utpeker seg:
- Nei, vi har valgt å ikke fokusere på enkeltselskaper, sier han.
Men både Thon og Kuneva understreker at lavprisflyselskapene ikke skiller seg ut i negativ forstand.
- Det er kanskje det inntrykket man har hatt, men slik er det ikke nødvendigvis, sier Meglena Kuneva til DN.no.
- Må ryddes opp
Thon understreker at det nå må ryddes opp for å gjøre situasjonen mer oversiktlig, slik at det blir lettere å orientere seg i prisjungelen.
- Vi anbefaler at flyselskapene endrer ordbruken, og at det legges til rette for en mer presis og ensartet bruk av uttrykkene skatter og avgifter. Rapporten anbefaler også at totalpris for flybilletter alltid må opplyses, og at billettpriser kun bør bestå av følgende elementer: Flyprisen, flyplassavgifter og offentlige skatter. Andre uunngåelige skatter og avgifter, som for eksempel drivstoffavgift og gebyr for betaling eller lignende må inkluderes i flyprisen, sier forbrukerombudet.
Enkelte flyselskaper, som Ryanair, opererer med en svært lav pris i begynnelsen av bestillingsprosessen. Men når skatter og avgifter legges til, blir den endelige prisen ofte flere hundre prosent høyere.
Les også:
Ryanair dropper fedmeavgiften
Ryanair vil kreve toalettavgift
<b>Må betale for å sjekke inn</b>
<b>Norwegian innfører nytt gebyr</b>
- Man kan si mye om Ryanair, men jeg skal gi dem et kompliment: De har ført til økt konkurranse og skapt et mer dynamisk marked. Men de gjør mye rart, og mange følger etter, sier Thon.
SAS og Norwegian har god samvittighet
De store norske selskapene SAS og Norwegian spesifiserer hva som er skatter og avgifter når billett bestilles via internett.
- Vi har god samvittighet. Vi legger ikke noe annet inn under «skatter og avgifter» enn det myndighetene har pålagt oss, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NTB.
På selskapets nettside oppgis total flypris samt skatter og avgifter til myndighetene. Skatte- og avgiftsbeløpet er den summen passasjeren kan kreve tilbake hvis han ikke bruker billetten.
Hos SAS oppgis total flypris, og så står det at flyprisen inkluderer «avgift og drivstofftillegg inkl. mva.». Med et ekstra tastetrykk kan kunden få spesifisert hva som er drivstofftillegg og hva som er skatter og avgifter.
Hva synes du om flyselskapenes billettprising? Kjør debatt under! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.