Gjensidiges informasjonsdirektør Øyvind Thoresen mener selskapet har gjort alt riktig i behandlingen av brannsaken til Lillian Olsson.
Les saken her: Gjensidige: - Sveitservillaen koster 4,7 millioner kroner å gjenoppbygge.
- Gjensidiges takstmann landet på 4,7 millioner kroner i vurderingen av den brannskadde villaen. Fem andre takstmenn har landet i intervallet 10–13 millioner. Hva tenker dere om det?
- Den taksten vi forholder oss til og som vår takstmann har gått god for, mener vi er riktig i forhold til husets verdi. Altså i forhold til å bygge opp et tilsvarende hus som sto der før huset brant. Vi tror at de takstene som har kommet inn i bildet senere er et hus som vedkommende motpart ønsker seg, sier Thoresen til DN.no.
- Skjer det ofte at det er avvik på over 100 prosent i takstene?
- Det tror jeg ikke, det hørtes ganske mye ut. Men jeg tror ikke det skjer så ofte.
- Så dere mener at det går an å gjenoppbygge en 470 kvadratmeter stor sveitservilla på vestkanten i Oslo for 4,7 millioner kroner?
- Geografisk hvor huset ligger har ingen betydning, for byggekostnadene er stort sett de samme. Men vi er fullstendig hundre prosent sikre på at vi skal klare å bygge opp et tilsvarende hus til prisen på 4,7 millioner kroner. Så kommer moms i tillegg på det.
- Kan dere da være behjelpelige, og hjelpe kunden med å finne en entreprenør som er villig til det?
- Ja, det går jeg ut i fra at vi er. Jeg har også fått bekreftet fra våre folk at det finnes entreprenører som kan sette opp det huset i tilsvarende stand det var før til den prisen.
Lillian B. Olsson har fått fire navn på mulige entreprenører fra Gjensidige. Ingen av disse var villige til å ta på seg arbeidet med å bygge opp huset. (Journ. anm)
- Har dere forståelse for at kunden er frustrert i et sånt tilfelle?
- Ja, klart det. Det er ikke noe hyggelig for kunden å oppleve dette, men som sagt jeg tror at denne kunden har et ønske om å bygge et hus som er et annet hus enn det som sto der. Til en helt annen kostnad. Og det er derfor det spriker så mye i de takstene som her fremkommer.
- I forsikringsavtalen til kunden er boligverdien stipulert til 9 millioner kroner. Hva betyr det?
- Hun har en fullverdiforsikring. Det betyr at hun skal få tilbake et hus som er tilsvarende det huset som brant ned. Og det er det vi skal bygge opp igjen. Og det er det vi mener vi skal klare til den summen på 4,7 millioner kroner.
- Betyr det egentlig at hun har betalt en for høy premie hvis det står 9 millioner kroner i hennes forsikringsavtale?
- Nei, overhodet ikke. Det betyr ingenting. Hun har en fullverdiforsikring, det betyr at hun skal få bygget opp et tilsvarende hus enn det som sto der før.
- Så disse tallene som står i forsikringsavtalene til kundene, de betyr egentlig ingenting?
- Jo, det gjør de. Det er en ramme for hva et hus kan koste. Men hun har en fullverdiforsikring, og det er det som er viktig, sier Thoresen.
Diskutér saken under. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.