I et drøyt år har Acta ACTA jobbet med å bygge opp et helt nytt forretningskonsept.

Selskapet som var kjent for å håve inn penger mens det tilsynlatende ikke alltid var like nøye med kundens fortjeneste - har nå fullført innfasingen av sin nye filosofi:

- Vår forretningsidé er ganske enkel: Det handler om å gi våre kunder god avkastning på sine investeringer, sa konsernsjef Geir Inge Solberg da han la frem resultatet for 2. kvartal i dag.

I året som har gått siden Acta varslet sin fundamentale snuoperasjon har aksjonærene så langt ikke latt seg overbevise - selskapet har gått med underskudd og aksjekursen har i år blitt halvert.

Men i dag smeller aksjen opp 14 prosent på Oslo Børs - og ligger an til å bli dagens børsvinner etter at selskapet kunne presentere et overskudd på syv millioner kroner - en betydelig forbedring fra underskuddene i 2. kvartal i fjor og første kvartal i år.

Les saken: Acta tjener penger igjen

Ny filosofi - nytt merkenavn
Samtidig kunne toppsjefen i Acta erklære det "nye" selskapet for ferdig bygget ved å trekke duken av det nye merkenavnet på veggen: "Finanshuset Acta"

- Det har vært en utfordrende tid. Men midt i finanskrisen bygget vi det nye selskapet. Og nå er Finanshuset Acta ferdig bygget på gode fundamenter. Nå skal vi fylle det med innhold, det vil si invitere inn nye kunder og gamle gode kunder for å se hva vi har laget, sa Solberg på resultatpresentasjonen - og man kunne nesten se at han gledet seg til å få besøk.

Da Acta var som råest i markedet for noen år siden, sopte de inn penger og aksjekursen var mer en ti ganger så høy som dagens.

- Vi er tidlig ute
Den nye forretningsmodellen bygger på snillere prinsipper, som ifølge konsernsjefen skal sette standarden for hvordan hensynet til kundens beste kan kombineres med gode inntekter.

Helt sentralt i "snille Acta" er en porteføljekonto der kunden kan plassere pengene sine til lave kostnader - uten fare for at et virvar av gebyrer forsyner seg av avkastningen.

- Vi tror at proteføljekontoen er fremtiden og essensen av MiFID (EUs direktiv som beskytter ikkeprofesjonelle investorer fra grådige finansaktører, red. anm.). Vi er tidlig ute og det er en konkurransefordel for oss. Alt tyder på at kundene liker det de ser, sier Solberg.

I neste uke lanseres porteføljekontoen også i Sverige. Acta håper at 50 prosent av kundenes midler innen to år vil være plassert her, og at de faste inntektene (mellom 1,25 og 2,25 av innestående beløp) vil tilsvare selskapets kostnader.

Nye selgere i kø
Selv om det nye systemet innebærer at for eksempel såkalt kickback nå havner på kundens konto og ikke selskapets og at selgerne tjener det samme enten de selger det ene eller det andre produktet - er det ikke bare kundene som liker opplegget.

- Gjennom sommeren har vi merket at en del selgere har kommet og banket på døren vår. Og vi kommer også til å ansette 40 rådgivere neste år, det er en økning på 25 prosent av staben i forhold til i dag, forteller Solberg.

Går det som Actas konsernsjef håper, kan de nye Acta-rådgiverne forhåpentlig kunne delta i selskapslivet uten å risikere å bli utskjelt når de forteller hvor de jobber.

- Jeg vil påstå at vi nå er på samme side som kunden, sier Actas konsernsjef, Geir Inge Solberg.

Les også: Acta starter millionærklubb

Diskutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.