Den såkalte harryhandelen, nordmenn som drar på dagsturer for å shoppe i utlandet, økte med hele 7,6 prosent fra 1. kvartal 2012 til samme kvartal i år, ifølge de siste tilgjengelige tallene fra Statistisk sentralbyrå.
Ferske beregninger næringslivsorganisasjonen Virke har gjort, tyder på at harryhandelen etter alle solemerker vil nå nye rekordnivåer i 2013 - med god margin.
I 2012 handlet nordmenn for 11,6 mililiarder kroner på dagsturer i utlandet, i første rekke i Sverige. Ifølge Virke kan harryhandelen øke med ytterligere en snau milliard kroner til 12,5 milliarder kroner i 2013, dersom trenden så langt i år fortsetter.
Grensehandel med snus øker mer enn alt annet. Thomas Angell
- Samlet tilsvarer verdiene vi legger igjen i Sverige 12.000 potensielle fulltidsarbeidsplasser i Norge. Det sier noe om dimensjonene, sier Thomas Angell som er direktør for Virke Handel.
Kraftig prisøkning i Norge
Det er for en stor del de samme produktene som før som får nordmenn til å sette seg i bilen for en tur over grensen: Alkohol, tobakk, kjøtt og ost.
Men i de senere årene er det ett produkt som har blitt forholdsvis mye viktigere.
- Grensehandel med snus øker mer enn alt annet. Snus har utviklet seg til å bli en viktig lokkevare for grensehandelen, sier Angell i Virke.
Snusbruken blant nordmenn, spesielt blant unge, har nærmest eksplodert de senere årene.
At norske politikere i samme tidsrom har økt avgiftene på snus kraftig, og langt mer enn på sigaretter og alkohol, synes ikke å stagge snusbruken i Norge i vesentlig grad. Den største målbare effekten av avgiftene synes å være hvor nordmenn kjøper snusen, ikke hvor mye de kjøper.
Påvirker ikke forbruk, men kjøpsssted
Det underbygges av en spørreundersøkelse utført av Nordstat for Virke. Der oppgir kun en av ti at prisen påvirker forbruket, mens 7 av 10 oppgir at prisen påvirker handlemønsteret.
Priset på snus i Norge är högre än priset på snus i Sverige. Sveriges statsbudsjett, 2012
Ifølge tall fra et annet analyseselskap, AC Nielsen, økte forbruket av snus i Norge med 40 prosent fra 2009 til 2012. I samme periode økte snussalget til nordmenn i Sverige med 53 prosent.
Ifølge Swedish Match, markedslederen på snus i både Norge og Sverige, har snussalget på de største butikkene langs grensen til Norge økt med "markant mer enn 10 prosent" bare så langt i år.
Både organisasjonen Virke og Swedish Match er sikre på at de høye norske avgiftene på snus er en viktig årsak til at nordmenn strømmer over grensen som aldri før.
- Vi er et svensk selskap, så for oss spiller det ingen rolle om folk kjøper snusen i Norge eller Sverige. Men det er jo litt merkelig at at avgiftene på snus har økt mye mer enn på sigaretter, enda det er vitenskapelig bevist at snus er langt mindre helseskadelig, sier kommunikasjonssjef Nils Erlimo i Swedish Match til DN.no.
Han viser blant annet til forskning utført av norske Sirus, Statens institutt for rusmiddelforskning, som konkluderer med at snus er minst 90 prosent mindre skadelig for helsen enn vanlig røyketobakk.
Viktig for Sverige
Om avgiftene ikke har den tilsiktede effekten på forbruket av snus i Norge - har det utvilsomt en effekt på økonomien - i Sverige.
Så betydelig har nordmenns snusturer til søta bror blitt, at svenske myndigheter i sine offisielle budsjetter understreker at prisene i Sverige bør holdes lavere enn i Norge, av hensyn til Sveriges økonomi.
I Budgetpropositionen för 2012, forslaget til statsbudsjettet, foreslo den svenske regjeringen å øke avgiftene med 11 prosent. Samtidig så regjeringen seg nødt til å presisere følgende:
"Även med hänsyn tagen till nu föreslagen skattehöjning på snus kvarstår att priset på snus i Norge, inklusive mervärdesskatt, är högre än priset på snus i Sverige".
Og det er den forstatt, med god margin. En pakke Generalsnus løs koster i Norge nå rundt 89 kroner, mens den i Sverige koster 45 kroner. Porsjonssnus koster henholdsvis 77 og 38 kroner i de to landene, altså ganske nøyaktig halv pris i Sverige.
- Lavere avgifter = mindre harryhandel
I norske Virke mener de avgiftspolitikken på snus i Norge er feilslått, både med hensyn til folkehelsen, norsk næringsliv og den norske statens avgiftsinntekter.
- Det er lett å være enig i målet om å redusere forbruket av både alkohol og tobakk. Men myndighetene virker veldig opptatt av at det er en sammenheng mellom høye priser og etterspørsel. Det er ikke nødvendigvis riktig, mener Angell.
Han viser blant annet til hva som skjedde da Bondevik 2-regjeringen senket avgiftene på typiske harryprodukter i 2002-2003.
- Da sluttet grensehandelen å vokse, det var til og med et påfølgende år der den sank. Oppskriften er med andre ord der, men jeg er jammen usikker på om avgiftene vil bli satt ned i Norge av den grunn, sier Angell som tror norske myndigheters stimulering av harryhandel vil fortsette også med en ny regjering.
Om ikke annet vil i hvert fall svenskene sette pris på det.
- I en fersk rapport om betydningen av grensehandelen, stiller svenskene selv det litt lakoniske spørsmålet om hvordan svenske kommuner på grensen til Norge ville sett ut om de ikke hadde grensehandelen. De er i høyeste grad klar over effekten av norske avgifter, og statistikken viser da også at den økonomiske veksten i disse kommunene er høyere enn i Sverige for øvrig, påpeker Angell.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.