For hver time som går der vulkanasken fra Island stenger luftrommet og flyplasser, taper en rekke aktører millioner av kroner, ikke bare flyselskapene.
Og når krybben tømmes, bites hestene.
På NRK Dagsnytt i morges gikk reiselivsdirektør i hovedorganisasjonen for handel og tjenester i Norge (HSH), Rolf Forsdahl, hardt ut mot Europeiske Reiseforsikring.
Han reagerte kraftig på forsikringsselskapet gikk ut og anbefalte folk å vente med å booke feirereiser nå, så lenge askeskyen truer flytrafikken.
- Utsagn og frarådninger som påfører andre økonomisk tap, uten at det er grunnlag for det, er forbundet med ansvar, sa Forsdahl til NRK - og antydet med det erstatningssøksmål mot Europeiske og andre som ber folk utsette bestilling av feriereiser.
Usannsynlig at de vinner
Men HSH har en dårlig sak, mener professor i erstatningsrett ved Universitetet i Oslo, Erling Hjelmeng.
- Jeg tror Europeiske kan ta trusselen om søksmål ganske med ro, sier Hjelmeng til DN.no.
Selv om professoren mener det helt klart går en grense for hva en aktør kan gå ut og si, har Høyesterett langt terskelen høyt for hva som utløser erstatningsansvar.
- Det er dessuten flere vilkår som må oppfylles. Blant annet skal man kunne dokumentere et tap. Det må så kunne føres bevis for at dette har vært kanselleringer som følge av denne advarselen, påpeker Hjelmeng.
Om det var frykten for søksmål som gjorde inntrykk, er uklart, men Europeiske gikk uansett i formiddag ut og dementerte sin egen uttalelse fra tidligere på dagen med hensyn til anbefalingen om å utsette bestilling av feriereiser.
- Vi har absolutt ikke gått ut med noen advarsel mot at folk skal bestille flybilletter. Det overlater vi fullt og helt til de reisende og flyarrangørene å bestemme, sier direktør Europeiske, Harald Skøien Hollerud til DN.no.
Europeiske Reiseforsikring står imidlertid fast på er at de ikke lenger ville dekke krav fra passasjerer som får flyene sine kansellert.
Selskapet har på grunn av den uvanlige situasjonen dekket det frem til i dag, til tross for at de mener de ikke er forpliktet til det siden årsaken er et naturfenomen.
Men nå er det slutt, siden faren for kanselleringer kjent for alle, argumenterer Europeiske med i dag.
Dette er ifølge professor Erling Hjemeng i alle fall helt uproblematisk.
- De gir jo bare en advarsel til egne kunder om hvordan de vil prakisere regelverket fremover. Det virker umiddelbart forsvarlig, sier Hjelmeng.
- Øk heller premiene
I Forbrukerrådet er de derimot ikke like begeistret for at Europeiske nå velger å følge jussen strengt for å begrense erstatningsutbetalingene.
- De har nok jussen på sin side. Men vi oppfordrer forsikringsselskapene til fortsatt å strekke seg ut over forsikringsvilkårene. Mange må ut på reise, selv om usikkerheten er kjent, sier underdirektør i Forbrukerrådet, Anne Beate Hammerstad.
Hun mener forsikringsselskapene bør ta denne kostnaden, selv om det kan føre til økte premier fremover i tid.
- Da vil utgiftene fordeles på veldig mange, i stedet for at den enkelte forbruker må ta store tap, sier hun.
Se for øvrig dine rettigheter som reisende i høyre kolonne.
Diskutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.