Nordea Private Banking som tar seg av bankens velstående kunder, merker godt at det blir stadig flere velstående personer i Norge.
«Den private formuesoppbyggingen i Norge er blant de høyeste i verden, kun overgått av en del klassiske «emerging markets» som Hong Kong, Kina, Singapore, India og noen til. Norge har, sammen med Israel, den høyeste veksten i Europa», skriver Nordea Private Banking.
- Veksten er ganske enestående. En viktig del av forkl#229en er at vi ser en akselererende aktivitet når det gjelder overføring av formue mellom generasjonene. Både privat og bedrifter, konstaterer leder for Nordea Private Banking, Torsten Østensen, overfor Dagens Næringsliv.
Vekst på 15.000
Ifølge ligningstallene fra 2009 har ca 125.600 personer i Norge en skattbar formue over to millioner kroner. Det er en vekst på nesten 15.000 personer fra 2008, til og 13,4 prosent fra 2008.
- Vi bor i et spesielt hjørne av verden. Vi er i ferd med å bli ufattelig rike. Vi merker det ikke, men vi eser ut og blir rikere fra år til år, sier Østensen til DN.
Lite champagne
Til tross for at nordmenns formue øker kraftig, speiler det seg ikke igjen i valget av vin, i følge en ny undersøkelse Nordea Private Banking har foretatt i sin målgruppe
Der fremgår det at velstående og «rike» nordmenn er ganske nøkterne.
For eksempel har kun fire prosent av de rike kjøpt champagne på vinmonopolet det siste året, og 85 prosent kjøper vanligvis vin som koster under 200 kroner.
- Det er nok en illusjon at rike mennesker skåler i champagne. De går tur i skogen med matpakke. Nordmenn, uavhengig av formue, er prisbeviste og et ganske nøkternt folkeslag, sier Østensen til DN.
Les også:
- Folk må spare mer til egen pensjon
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.