Forbrukerrådet mener rett og slett den nye muligheten for å forsikre seg vekk fra depositumet er for risikabelt.

- Enkelte av disse avtalene flytter søksmålsbyrden og kan føre til at utleieren kan kreve penger for skader og slitasje fra forsikringsselskapet ved utflytting, sier fagdirektør Thomas Bartholdsen i en pressemelding.

Tradisjonelt har norske leietagere betalt et depositum på opptil seks måneders leie ved inngåelse av leiekontrakt. Men loven har lenge åpnet for at man i stedet kan gi en garanti.

Forbrukerrådet mener leiegarantien stiller leietagerne i en langt mer utsatt posisjon enn om de hadde betalt et depositum.

Kan bli dyrt
Årsaken er at forsikringsselskapet vil gå tilbake på deg og kreve penger om det har måttet utbetale penger til utleier i forbindelse med leieforholdet. Altså kan du ende opp med å både betale forsikringspremien og deretter få en stor regning fra forsikringsselskap etterpå. Er du uenig i regningen kan du bli tvunget til å måtte gå til søksmål.

Og det er nettopp dette Forbrukerrådet reagerer på.

Den store forskjellen på de to alternativene er at verken utleier eller leietaker kan røre depositumet etter at leieforholdet er over uten at begge er enige.

Endrer loven
Nå har det kommet et forslag om å endre husleieloven som gjør det ulovlig med garantier som endrer søksmålsbyrden. Men siden det tar tid før endringen trår i kraft, mener Forbrukerrådet det er viktig å hindre at nye leietagere går i garantifella.

Nikolaos Farmakis er kommunikasjonsdirektør hos Utleiemegleren. I utgangspunktet mener han leiegarantier er et godt produkt. Utleiemegleren har tilbudt garantiene til sine kunder i rundt ett år, og Farmakis sier de har solgt flere garantier enn noen annen aktør.

Farmakis vedgår at muligheten for å flytte søksmålsbyrden over på leietageren har vært tilstede. Men det tok de tak i.

- Det var noe vi så på som uheldig. Derfor har vi fått endret de leiegarantiene som tilbys gjennom oss, slik at de allerede er i tråd med forslagene i den nye husleieloven, sier han til DN.no.  

Lettvint
Selv om Farmakis mener det er unødvendig av Forbrukerrådet å svartmale et produkt han mener veldig godt, er han enig i kritikken som retter seg mot dette med søksmålsbyrden.

Grunnen til at selskapet har valgt å tilby garantiene er at det er lettvint for kundene.

- Vi vil ikke bli oppfattet som leietageruvennlige, forklarer han.

Han forteller at rundt 50 prosent av leietagerne som tegner kontrakt gjennom Utleiemegleren også kjøper leiegaranti.

- Men jeg understreker at dette ikke er noe vi tilbyr alle kundene. Vi ser dem an, sier kommunikasjonssjefen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.