Onsdag før påske fikk flere problemer med å betale med bankkort og å ta ut penger fra minibanker. Problemet ble rettet i løpet av dagen, men nå kan det se ut som om det ikke stopper der.
Mange opplever nemlig lørdag at kontoen deres har blitt belastet flere ganger for samme beløp og i noen tilfeller rett og slett er tømt.
– Vi vet at enkelte kan ha blitt trukket fem-seks ganger for samme tranaksjon. Dette er meget beklagelig, og vi gjør alt for å ordne opp, sier kommunikasjonsdirektør Thor-Christian Haugland i SR-Bank til Stavanger Aftenblad.
Årsaken er at hvis transaksjoner man gjorde rett før påske ble avbrutt, har ikke systemet registrert dette, slik at betalinger og uttak er blitt registrert for hver gang de ble avbrutt.
Også kunder i andre banker melder om de samme problemene.
Dataleverandøren EDB Ergogroup jobber med å rette opp feilen, men rettelsene på kontoene vil ikke kunne utføres før natt til onsdag, slik at det først er etter påske man kan bruke kontoene som normalt igjen.
Det har neppe hjulpet kunder i Postbanken og DnB NOR at telefon- og nettbanken har vært stengt i forbindelse med sammenslåing av de to bankene, men disse er nå i drift igjen.
– Kontofonen og SMS-tjenestene kom i gang igjen fredag formiddag, og nettbanken åpnet lørdag morgen. I tillegg har vi kalt inn ekstra folk som fortløpende har rettet feilene når vi har fått lister fra EDB og Nets, sier informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i DnB NOR til NTB. (©NTB)
Les også:
<b>- Hadde ikke hatt nubbesjans uten mor og far</b>
<b>Mobilen er elektronikkens sorte hull</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.