Administrerende direktør Trond Tostrup i Sparebanken Øst har ikke solgt et eneste såkalt garantert produkt til sine kunder. Helt bevisst.

- Produktene gir mye til banken, men ingenting til kundene, sa han da han i går vitnet i den pågående Røeggen-saken i Oslo tingrett, skriver Dagens Næringsliv.

- Skal drive butikk
Tostrup satt som tilhører da NHH-professor Petter Bjerksund tidligere igår gjennomgikk beregninger i prospektet for produktene Røeggen kjøpte, DnB Nor Global og DnB Nor Sektor.

- Det var vanskelig å følge med, og et godt eksempel på hvor vanskelig det er å rådgi om slike produkter, sa Tostrup.

Banksjefen hadde en teori på hvorfor ikke flere banksjefer tenkte som ham og kun tilbød kundene vanlige aksjefond.

- Bankene skal jo drive butikk. Jeg tror vi var den banken ifjor som solgte mest Skagen-fond. For det fikk vi tilsammen én million kroner. Det er vel det samme som sentralborddamen i Skagen fikk i bonus, sa Tostrup til allmenn humring i salen.

For produktene DnB Nor har solgt Røeggen, var gebyrene rundt 15 prosent av beløpet som ble investert.



Provisjon for å selge lån
Men det er ikke bare banken sentralt som har hatt god inntjening på salg av garanterte produkter. I Finanstilsynets store undersøkelse om salg av spareprodukter i 2008, kom det frem at de fleste bankene ga rådgiverne provisjon for salg av slike produkter. DnB Nor ga - som eneste bank - også ansatte provisjon for å selge lån til kjøp av garanterte produkter.

- Da blir det jo fort til at rådgiveren blir mer selger enn rådgiver, sa Tostrup ifølge Dagens Næringsliv.

Disktutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.