Et teknisk problem førte til at kunder over hele landet hadde problemer med å bruke minibanker og kortterminaler.

- Årsaken til feilen var et teknisk problem hos oss. Det er nå rettet opp, og vi har klart å få trafikken tilbake i normal fart, sier konserndirektør for kommunikasjon i EDB Ergo Group, Geir Remman, til NTB.

Remman forteller at det var tregheter på deler av betalingssystemet som gjorde at det var vanskelig å få gjennomført transaksjoner i minibanker eller å få betalt på kortterminaler.

Problemer med kortbruk
- Det var ikke noe i veien med selve terminalene, men kunder blant annet hos sparebankene, Nordea og Skandiabanken hadde problemer med å bruke kortene sine. De fleste fikk imidlertid betalt med reserveløsning, slik at kortet ikke ble belastet online, sier Remman.

Ifølge Remman var det tilfeldig at problemet oppsto dagen før påske.

- Det var tilfeldig at problemene dessverre oppsto på denne dagen, når mange trenger å handle før påsken. Det er et stort transaksjonsvolum i dag, vi overvåker situasjonen nøye og håper vi unngår ytterligere problemer, sier Remman.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.