Småsparer Knut Mjøs (62) fra Ågotnes utenfor Bergen venter fortsatt på sluttoppgjøret etter at fondet han investerte i, kollapset i februar og ble stengt, skriver Dagens Næringsliv.
-Jeg føler at jeg har lånt bort pengene mine gratis til dem som styrer dette fondet i seks måneder nå, sier Mjøs til DN.
Småspareren er oppgitt over det foreløpige resultatet av investeringen han gjorde i SEB-fondet Key Multi-Strategy Plus. Han kjøpte andeler i fondet, som var eksponert mot flere hedgefond og ble forvaltet fra England, via Acta i 2007. Nå frykter han at mesteparten av pengene er tapt.
Fikk ikke lov
- Acta anbefalte dette fondet, og det ble sagt at det var et veldig trygt fond. Acta fortalte meg at fondsandelene kunne innløses hver tredje måned. Da jeg prøvde å få innløst andeler i januar i år, fikk jeg ikke lov til det fordi fondet skulle oppløses, sier Mjøs til DN.
Han legger ikke skjul på at han gjerne skulle visst litt mer om farene ved fondet før han flyttet deler av pensjonspengene over dit.
Da finanskrisen førte til likviditetsproblemer, trøbbel for underliggende fond og et stadig vanskeligere marked, så det SEB-eide fondet etterhvert ingen andre muligheter enn å stenge. Så langt er bare en tredjedel av investorenes andeler løst ut.
Kreativ risikobeskrivelse
Underdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet, synes det høres underlig ut å omtale et hedgefondprodukt som «lavrisiko».
- Et hedgefond kan blant annet ta opp lån, og vil kunne påføre kunden økonomiske forpliktelser etter at selve innskuddet er blitt borte. Kunder kan altså tape mer penger enn det de plasserte, sier Jensen til avisen.
Forbrukerrådet foreslår at det etableres en ny uavhengig finansiell «vaktbikkje» etter modell av Obama-administrasjonens Consumer Financial Protection Agency (CFPA).
Må kunne gripe inn
Ifølge forslaget, som nylig ble fremmet i et høringssvar til Finansdepartementet, vil et slikt organ gjøre det lettere å føre aktivt tilsyn med tilbydere av finansielle produkter og luke ut useriøse aktører. Forbrukerrådet mener Norge trenger en nøytral funksjon som siler og tydeliggjør egenskaper ved produkter før de slippes løs på forbrukere - eller selgere for den saks skyld - som ikke forstår dem.
Forbrukerrådet understreker at dersom denne formen for tilsyn skal fungere, må den aktivt kunne gripe inn og sanksjonere.
- En forbruker kan ikke stole på den informasjonen selgeren gir om produktet. Per i dag finnes det ingen kilde som forut for investeringen kan vise dem hvilken risiko de faktisk går inn på, sier Jensen til DN.
Les også:
Tapte nesten 90 prosent
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.