Tidligere forskning har vist at kvinner flest kjøper designervesker og dyre sko for å uttrykke sin stil, øke selvtilliten og sikre seg et statussymbol.
Men i en ny undersøkelse gjennomført ved University of Minnesota har forskere nå kommet frem til at noen kvinner ønsker seg slike luksusvarer for å hindre andre kvinner i å stjele den mannen de har et forhold til.
Undersøkelsen ble nylig publisert i en utgave av Journal of Consumer Research, skriver Psychcentral.com.
Forskerne gjorde et eksperiment som involverte 649 kvinner i ulike aldre som enten var single eller i et forhold. De oppdaget hvordan kvinnenes luksusprodukter ofte ble brukt som et signaliseringssystem rettet mot andre kvinner som utgjorde en trussel mot deres romantiske forhold.
- Det virker kanskje irrasjonelt at amerikanere hvert år bruker over 250 milliarder dollar på luksusprodukter, og at en gjennomsnittskvinne kjøper seg tre nye vesker i året. Men dette forbruket ses muligens på som smart for kvinner som ønsker å beskytte forholdet sitt, sier forskningsleder Vladas Griskevicius til Psychcentral.
- Når en kvinne flasher designerprodukter, er det omtrent som å si "hold deg unna mannen min!"
Bruker vesken som skjold
- Vi fant ut at kvinner som hyppig bruker designerklær og -vesker ofte har en hengiven mann, og som et resultat av dette har andre kvinner en tendens til å flørte med ham, sier hennes forskningskollega Yajin Wang.
I et annet eksperiment gjorte Griskevicius og Wange deltakerne sjalu ved å få dem til å tro at en annen kvinne la an på mannen hennes. Reaksjonen til kvinnene var ofte at de flashet designerveskene sine - og jo dyrere, jo bedre.
- Følelsen av at et forhold blir truet av en annen kvinne trigger automatisk kvinnene til å flashe sin Gucci-, Chanel- eller Fendi-veske til andre kvinner. De bruker vesken som et slags skjold, forklarer Wang. Hun tilføyer at reaksjonen er den samme når to single kvinner kjemper om en manns oppmerksomhet. Kvinnen med den dyreste vesken ligger best an til å vinne kampen om mannen - ikke fordi mannen bryr seg om vesker, men fordi den andre kvinnen ofte gir seg.
- Veldig satt på spissen
Trendekspert Ståle Økland i Global Retail Trends tar imidlertid undersøkelsen med en stor klype salt:
- Selv om de fleste kvinner kjøper en veske for sin egen del, ligger det nok et maktmiddel i et slikt statussymbol. Og mange kjøper kanskje luksusprodukter for å styrke sin egen selvtillit og skille seg ut fra andre damer. Og vi vet at personer med selvtillit er mer attraktive enn de som mangler selvtillit. Men jeg tror ikke mange kvinner bruker designervesken i seg selv sin som et maktmiddel for å holde på en mann. Disse forskerne har satt det veldig på spissen. Man må se ting i en større sammenheng for å forstå hvordan det fungerer, sier Økland til DN.no.
Les også: - Enormt marked for luksus i Norge
<b>Luksusboom i Norge: Nå får Oslo sitt &quot;fashion district&quot;</b>
<b>- Spiser knekkebrød til frokost, lunsj og middag for å få råd til ny veske</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.