Radisson Blu Scandinavian ligger snaut ti minutters gange fra Nationaltheatret togstasjon. Det kan lønne seg å ta den gåturen. DNs anmelder kjørte bil, og var svært fornøyd med å kunne svinge rett inn i parkeringshuset som ligger i hotellets kjeller.
Gleden over kort gåtur til resepsjonen fordunstet imidlertid fort da det viste seg at prisen for et døgns parkering var 450 kroner – en tredjedel av hva man betaler for et rom på hotellet. På hotellets hjemmeside sto det at man fikk ti prosent rabatt på parkering når man var gjest.
– Det gjelder ikke lenger, og du må skynde deg å legge på penger, fordi parkeringsvaktene er raske der nede, sa den blide resepsjonisten da spørsmålet om parkering ble stilt.
Greit. Et hyggelig smil er en god velkomst, og det resepsjonisten manglet i lovede rabatter, tok han igjen i hjertelighet.
Rommet i et av hotellets øverste etasjer tok imidlertid den gode stemningen ned igjen. Interiøret fremsto umoderne og slitt. Sengen hadde store skrapemerker på sidevangene. Det var sprekker i veggen, og den røde fløyelen i stolene bar preg av å ha blitt sittet ned av utallige hotellgjester. Badet ga også et lite delikat inntrykk med et slitent dusjforheng foran badekaret. Det er greit å stå i badekaret for å dusje, men det er ikke så greit når mekanismen som skal løfte proppen, ikke virker, slik at badekaret fylles. Det mest forstemmende er at da DN testet hotellet for nesten nøyaktig ti år siden, var også hovedinnvendingen at hotellet kunne trengt en oppussing. Man kan mistenke driftsselskapet Rezidor Hotels for å melke det man kan ut av hotellet kun ved å reklamere for at det ligger sentralt i Oslo. Prisen er heller ikke spesielt gunstig, og legger du på en hundrelapp til, får man rom på det vesentlige nyere og mer oppdaterte Radisson Blu Plaza i Oslo sentrum.
Tilbake på Holbergs plass kunne DN konstatere etter en natts søvn at sengen var helt grei, men heller ikke mer. For å nevne noe positivt kan det trekkes frem at rommet var stort og at utsikten over Holmenkollen var upåklagelig. Så høyt oppe var det heller ikke mye bystøy å høre. Det sto også på nettsiden at det var minibar på rommet, men det sto ingenting om at den var tom. Det var en anvisning i brosjyren som lå på det romslige arbeidsbordet at man hadde en «one touch service» for å bestille det man ønsket på hotellet. Skulle tro det var lettere å fylle minibaren? Renholdet var greit, men på skap og på tv var det ikke noe problem å samle seg en håndfull støv.
Ved siden av parkeringshuset i kjelleren ligger det hotellet kaller «Lagunen». Det vil si treningsrom og svømmebasseng og en liten badstue. Treningsrommet var godt utstyrt med apparater – og med den friske temperaturen det var i svømmebassenget, var det nok tenkt at man skulle trene seg ordentlig svett før man tok et bad.
Frokosten serveres i restaurant Brasseriet – et stort frokostrom med plass til flere hundre gjester. Til tross for størrelsen samt at det var relativt folksomt, gikk det greit å finne et ryddig bord. Utvalget av pålegg og varme retter var helt på det jevne, men serveringen var lite forseggjort, og med så mye folk som skulle bespises, ble det rett og slett grisete rundt fatene.
På Tripadvisor blir hotellet rangert på plass 46 av 87 hotell i Oslo. Det mest positive som fremheves med hotellet, er at det har en «convenient location». Det er lett å si seg enig i dette.