Sjelden har en avgjørelse i Høyesterett hatt så mye å si for deg og meg. Det er ikke småpenger det står om når Høyesterett avsier dom i den viktigste forbrukerrettighetsaken på denne siden av årtusenskiftet.
Følg avgjørelsen på DN.no klokken 11 fredag!
Selv om kravet på 230.000 kroner fra småsparer Ivar Petter Røeggen er relativt beskjedent, kan regningen bli tung å svelge for en rekke norske banker. Økonomimagasinet Dine Penger har anslått at norske bankkunder har tapt et sted mellom 11 og 14 milliarder kroner på tilsvarende produkter.
I påvente av rettskraftig dom i småsparerens sak, har i underkant av 2.000 saker av tilsvarende karakter blitt stoppet i Finansklagenemnda, finansbransjens eget klageorgan. Alle sakene som er satt på vent er kategorisert som produktklager, forteller Harald Sverdrup som er administerende direktør i Finansklagenemnda.
Frem til nå har ikke de enkelte bankene eller Finansklagenemnda villet gå ut med tall som viser hvor mange klager hvert enkelt foretak har mot seg. Men nå kan DN.no avsløre hvilke fire banker som har flest klagesaker på vent hos nemnden.
* Har endret navn til Agasti
** Har endret navn til SEB
Ikke overraskende er det altså DNB, Ivar Petter Røeggens motpart, som er den mest innklagede banken med sine 1.187 saker.
DNB mener det er en enkel forkl#229 på at de troner såvidt høyt over de øvrige på den mindre ærefulle topp 4-listen.
- Mye av grunnen til det er at forbrukermyndighetene gikk ut veldig tidlig og ba folk klage til Finansklageklagenemnda i forbindelse med Røeggen-saken. DNB er overrepresentert av den grunn, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide
- Ba de dem klage direkte på DNB?
- Både de og Dine Penger var opptatt av denne saken og de andre produktene. Det er en pilotsak mer enn andre saker.
- Kan ikke tallene si at dere har større grad enn andre har solgt disse produktene?
- Jeg kjenner ikke volumene til de andre bankene, men det har vært mange leverandører av denne type og lignende produkter, svarer Midteide.
Lang ferd
Småsparer Ivar Petter Røeggen fra Kristiansund klaget opprinnelig til Finansklagenemda etter å ha tapt mer enn 200.000 kroner på strukturerte spareprodukter han kjøpte gjennom DNB. Etter en lang og grundig behandling valgte bransjens egen klagenemnd å gi Røeggen medhold. Men nemndens avgjørelser er kun veilenende, og DNB valgte å ikke ta beslutningen til følge.
Det resulterte i en av de største rettsmaratonene i en forbrukersak noen sinne. Røeggen var selv usikker på om han kunne ta seg råd til å forfølge kravet mot gigantbanken i rettsvesenet. Denne usikkerheten ble effektivt fjernet da Forbrukerrådet, på vegne av norske forbrukere, bestemte seg for å plukke opp regningen ved å tilby seg å være såkalt partsmedhjelper for kristiansunderen. Advokatkjendis John Christian Elden ble engasjert.
Da saken gikk for tingretten i 2010, vant Røeggen frem. DNB anket til lagmannsretten. I september 2011 kom Borgarting lagmannsrett til at DNB ikke hadde gjort noe galt. Røeggen måtte selv bære tapet av at den lånefinansierte investeringen, mente de.
Bråsnudde
Småspareren og Forbrukerrådet anket imidlertid denne avgjørelsen til Høyesterett, hvor saken ble liggende på is i påvente av en annen sak som kunne få prinsipiell betydning. Da dommen i den andre saken ikke kunne brukes til å avgjøre de prinsipielle sidene ved Røeggens sak, nemlig hvorvidt det var en mangel ved selve spareproduktet han hadde kjøpt, slapp Røeggen-saken inn til landets høyeste domstol.
Der ble den først prosedert sist høst. Men før de fem dommerne kom med sin slutning, bestemte de at saken skulle gå for Høyesterett i storkammer. Det innebar at saken måtte føres på nytt. Denne gangen med 11 dommere til stede. I morgen klokken 11 samles disse 11 høyesterettsdommerne for å stemme over utfallet med Røeggen.