DNB-konsernet skrøt senest ifjor av å ha vunnet kunder i Norges største pensjonsmarked – ytelsespensjon for norske bedrifter og deres ansatte. Men nå er det bom stopp, skriver Dagens Næringsliv mandag.

Torsdag fikk de ansatte i datterselskapet DNB Liv beskjed om at døren er stengt: De skal inntil videre ikke ta imot flere slike kunder. Fredag gikk samme melding ut til meglere og kunder.

Tøffe krav fra myndighetene er en av årsakene.

– Store endringer i rammevilkårene for livselskapene skaper usikkerhet. Det skjer mange ting på en gang. Vi vet ikke hva de endelige reglene blir, sier administrerende direktør Tom Rathke i DNB Liv.

Lever lengre
DNB forvalter verdier for 111 milliarder kroner for kunder med ytelsespensjon og såkalte fripoliser. Det er største aktør i markedet.

Et ekstremt lavt rentenivå har gjort det vanskelig å tjene inn en årlige avkastning disse kundene har krav på (mellom tre og fire prosent).

I tillegg presser Finanstilsynet på for at livselskapene – aktører som DNB, Storebrand og Nordea – skal sette av mer penger fordi folk lever lengre. Tilsynet vil også at selskapene skal bla opp mer egenkapital som sikkerhet i tråd med det nye forsikringsregelverket Solvency II.

I kommunemarkedet er lønnsomheten bedre, ifølge DNB. Her forvalter bankkonsernet 37 milliarder.

Tom Rathke understreker imidlertid at avgjørelsen ikke påvirker eksisterende kunder:

– Vi har satt det på hold for nye kunder. Rammevilkårene medfører større usikkerhet for oss som leverandør, sier han.

Les også:

På innsiden: Pensjonsbakrus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.