Useriøse selgere av timeshare og ferieleiligheter har sine smarte triks for å overbevise nordmenn i feriemodus om at deres produkter er de beste, og at de gir valuta for pengene. Men hva skjer hvis du angrer og for lengst har skjønt det hele var mer eller mindre lureri fra aggressive og veltalende selgere. Forbrukerrådet kjører sin egen kampanje i ukene før sommerferien for å advare nordmenn mot å gjøre det tilsynelatende store kuppet.
– Forbrukerrådet får litt under hundre henvendelser hvert år fra folk som vil ut av timeshare-avtalen, eller ferieklubben, sier fungerende leder ved Forbruker Europa, Mathieu Veulemans for Forbrukerrådet.
Premie som lokker
Det begynner som regel så bra, og det kan hende at du blir stoppet av en tilsynelatende hyggelig person. Vedkommende spør om du vil delta i en markedsundersøkelse mot løfte om premie, og for én gangs skyld vinner du – gratis middag med transport. Timer, eller kanskje få dager senere, befinner du deg på en avsidesliggende hacienda og føler deg presset til å kjøpe en timeshare-leilighet. Og hvis depositumet på 70.000 allerede er betalt via kredittkortet, kan gode råd bli dyre.
– Vi har laget noen gode råd, som sikrer dine rettigheter best mulig før og etter kjøp. Et klagebrev satt opp av Forbrukerrådet kan hjelpe deg, sier Veulemans til NTB.
Betal ikke på forskudd
Tre gode råd kan være nyttige å ha med seg på veien:
1) Ikke gi selger fullmakt til å belaste bankkonto, kredittkort eller debetkort.
Ved kjøp av timeshare er det ti dagers angrerett etter avtaleinngåelsen. Fristen forlenges med tre måneder dersom du ikke får den lovbestemte informasjon om angreretten.
2) Send alltid melding om du vil benytte angreretten skriftlig, og på en måte som kan dokumenteres (rekommandert sending, faks eller e-post).
3) Dersom avtalen er inngått på feil grunnlag og/eller med urimelige avtalevilkår, må det klages på forholdet. Krev at avtalen settes til side som ugyldig. Gjør dette skriftlig.
Hovedbudskapet går ut på at det ikke skal betales inn noe på forskudd ved kjøp av timeshare eller ferieleiligheter.
– Hold hodet kaldt i sommervarmen, er Forbrukerrådets klare advarsel i møtet med pågående selgere. (©NTB)
Les også: Allværs-metoden eller blå himmel-strategien? Her er kapitalforvalternes taktikk i urolige tider (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.