Salget av all inclusive-reiser, hvor alle måltider, drikke og gjerne aktiviteter er inkludert i prisen, har steget. Det viser tall fra de tre turoperatørene Apollo, Star Tour og Ving.
- De siste tre årene har vi sett en økning. Det er flere og flere som ønsker en kontantfri ferie, sier salgsdirektør Mari-Anne Zachrisson i Ving til DN.no
Hun viser til tall fra sommesesongen ifjor til sommersesongen i år hvor antall solgte all inclusive-reiser økte med 70 prosent.
- I tillegg kommer de gjestene som kjøper pakker med mat i deler av oppholdet, sier Zachrisson.
Avslappende og forutsigbart
Turoperatøren Apollo kan også melde om økning. Siden all inclusive-konseptet kom inn i deres program over en større skala i 2007, har de mer enn doblet antall reisende som vil ha alt inkludert.
- All inclusive tok et stort hopp i 2009 med mange direktefly fra de største byene i Norge til blant annet Egypt og Sharm el Sheik. Siden har det økt for hvert år og jeg mener vi hadde rundt 43.000 reisende på dette konseptet i 2010, mot 20.000 i 2007, sier daglig leder Leo Berbu i Apollo.
I år regner de med å nå 50.000 reisende, med en fordeling på rundt 20.000 under sommermånedene og 30.000 i løpet av vintersesongen.
- Foreløpig er det litt tidlig å se tendensene for kommende vinter, men mye tyder på at det vil bli ytterlige økning på denne type ferie, sier Berbu.
Det tror også reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i fagorganisasjonen HSH.
- Vi ser at denne trenden er stigende. Det er mange som ønsker en forutsigbar og avslappende ferie, sier han til DN.no.
- Vil se fortsatt økning
Ifølge Forsdahl er all inclusive et gammelt konsept som på 90-tall sank kraftig. I forbindelse med finanskrisen fikk det i 2009 sin renessanse. Folk ønsket å ha bedre kontroll på feriebudsjettet om de først dro på ferie. Siden etterspørselen ble stor, benyttet turarrangørene muligheten til å oppjustere tilbudet.
Berbu mener også kvaliteten på tilbudene har blitt bedre de senere årene, men påpeker at man skal vite hva man kjøper. Han mener det alltid er viktig å tenke på at også serveringstilbudet på hotellene står i forhold til antall stjerner det er tildelt.
- Om man skal bo på all inclusive, bør man på bo på fire- til femstjernes steder. Trestjerners all inclusive stiller jeg spørsmål ved, sier Apollo-sjefen.
Forsdahl tror konseptet vil fortsette å øke.
- All inclusive gjør det lettere å kontrollere feriebudsjettet, det er forutsigbart og økonomisk enkelt. Selv etter finanskrisen er markedet fortsatt stigende. Det er tydeligvis et konsept markedet vil ha, og jeg tror derfor trenden vil holde seg. At kvaliteten har økt gjør det også mer attraktivt, sier han.
For de minste
Spesielt populært er det blant barnefamiliene.
De mest populære reisemålene
- De slipper å forholde seg til hvor man skal spise og hvor dyrt det blir. Dessuten slipper de mase om mer cola eller is, sier Forsdahl.
Også produktsjef Marcus Lundgren i Star Tour ser at det ofte er personer med barn som velger dette alternativet.
- Fremfor alt er all inclusive populært for barnefamilier. Vi så for et par tre år siden at dette økte, men nå har det for vår del kommet til et nivå hvor det virker som om det har lagt seg, sier han.
Av deres totalt 300.000 reisende i løpet av et år, er det seks til syv prosent som ønsker all inclusive. Det vil si at mellom 18.000 til 21.000 velger å betale for å få alt inkludert.
Zachrisson tror det vil være flere som kommer til å velge disse alternativene hos Ving.
- Jeg ser at vi allerede har passert fjorårets tall med god margin, og toppen er ennå ikke nådd. Dette markedet er fortsatt i vekst.
Les også:
Rekordår for charterreiser
Hit vil vi ikke reise
- Man blir lei av å ligge på en Syden-strand i 35 grader(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.