Passasjerene som er rammet av flystansen kan velge mellom å fly senere, få alternativ transport eller pengene tilbake.
Men ettersom flyselskapene ikke kan lastes for situasjonen som har oppstått (såkalt Force majeure, fransk for «større krefter»), har de ikke krav på økonomisk erstatning, skriver Luftfartstilsynet på sine hjemmesider og viser til forskriften som regulerer passasjerenes rettigheter.
Passasjerene har også krav på forpleining som mat og drikke, og betalt hotell hvis de må overnatte.
Dekker ekstrautgifter
I kjølvannet av flystansen har Europeiske Reiseforsikring gått ut og lovet at de dekker ekstrautgifter kundene vil få til opphold som ikke allerede er dekket av flyselskapene.
- I henhold til EU-reglene for situasjoner som denne er det flyselskapene som er ansvarlige. Men de merutgiftene til opphold våre kunder vil få relatert til reisen sin, og som flyselskapene ikke dekker, vil vi som hovedregel dekke, sier Harald S. Hollerud, administrerende direktør i Europeiske i en pressemelding.
Han presiserer at de berørte kundene først må ta kontakt med sitt flyselskap eller sin reisearrangør, som i henhold til EU-reglene har ansvar for ombooking av passasjerene. Dette gjelder også avbestillinger av flyreiser.
Se video av asken som stopper flytrafikken:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.