Forbrukerrådet, som har brukt 4,8 millioner kroner på å støtte Røeggens rettsaker, har hele tiden håpet på en mest mulig prinsipiell dom, som kan gi så mange som mulig andre bankkunder krav på pengene tilbake.
Les sakene:
Røeggen vant i Høyesterett: - Full knock-out
DNB: - Vi aksepterer denne dommen
Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, var selvsagt strålende fornøyd med utfallet i Høyestrett.
- Det er helt fantastisk! Utbrøt hun etter at det ble klart at samtlige 11 høyesterettsdommere dømte DNB til å betale full erstatning til Røeggen.
Men Forbrukerrådet trenger litt tid på å analysere hvor stor betydning dommen vil ha for de tusenvis av andre nordmenn som også har tapt penger på lignende produkter.
- Jeg synes dommen dekker et rimelig bredt spekter av disse sakene. Det er i alle fall helt innlysende at de andre som har kjøpt samme produkter som Røeggen, og har klaget på dem til Finansklagenemnda, har krav på pengene tilbake.
Flesland forventer og forlanger at bankene nå selv tar initiativ til å rette opp den urett de har gjort mot sparekundene sine.
- Nå må bankene rydde opp! De har et moralsk og samfunnsmessig ansvar for å betale tilbake pengene til kundene sine, sier hun.
Samtidig er det klart at det store flertallet av norske kunder som kjøpte de såkalt garanterte spareproduktene, og tapte til sammen milliarder av kroner, ikke har klaget eller gått til søksmål.
Bare knapt 2000 saker ligger på vent i Finansklagnemnda. Dette er de første kundene som bankene nå bør ordne opp med, mener Flesland.
Foreldelsesfristen for å klage er i utgangspunktet tre år, men Flesland mener også de som ikke har klaget absolutt nå bør gjøre det likevel.
- Nå må kundene kontakte bankene sine og spørre: Hva har dere tenkt å gjøre med dette? Og husk, det er i tilfellet banken selv som må påberope seg foreldelse av sakene.
- Og det synes ikke du bankene bør gjøre?
- Nei, det er derfor jeg snakker om at bankene har et moralsk ansvar og et samfunnsansvar.
- Og nå kommer DNB til å varsle nytt rentehopp for å finansiere erstatningene?
- Nei! Denne må de ta sjøl, ikke sende regningen til boliglånskundene, sier Flesland.
Ivar Petter Røeggen var naturligvis også en glad mann. Han får tilbake 230.000 kroner – og har påført DNB saksomkostninger på 4,8 millioner kroner.
Men han er verken hovmodig eller bitter overfor DNB.
- Det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem til Aversund er å dra til DNB-kontoret og ta meg en kopp kaffe med dem. Jeg har selvfølgelig ikke noen fiender i den lokale banken min, sier Røeggen til DN.no før han snur seg til DNBs advokat Anders Ryssdal.
- Takk for kampen, du har åpen invitasjon til å besøke meg på Averøya!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.