Forbrukertilliten falt med 1,6 poeng til 8,2 poeng i november, ned fra 9,8 poeng i oktober.

- Etter å ha steget flere måneder på rad, falt tilliten i oktober, og nå ser vi altså en ytterligere nedgang i november. Tallene reflekterer at det fortsatt er en del usikre forbrukere der ute som er spent på hva fremtiden vil bringe, sier makroøkonom Mari Paulsrud i Opinion, som hver måned publiserer Consumer Confidence Indeksen for Norge (CCI).

Fallet i oktober kom etter sterk oppgang de siste månedene. Tilliten er likevel 13,5 poeng høyere enn november i fjor.

Vanskeligere å sette av penger
Færre sier at det er sannsynlig at de vil spare fremover. Det bidrar negativt i indeksen, og trekker dermed tilliten ned.

Indeksen for om forbrukerne regner det sannsynlig at de kommer til å spare de neste 12 månedene falt kraftig i november og er nå på det laveste nivået Opinion har målt.

- Det er trolig forventninger om både høyere renter og arbeidsledighet som gjør forbrukerne mer usikre på evnen til å spare fremover, sier Paulsrud.

Paulsrud påpeker imidlertid at forbrukerne svarer at de samlet sett sparer:

- Vi måler også i hvilken grad forbrukerne sparer eller låner nå, altså husholdningens finansielle sitasjon. Målingen viser at det i sum likevel er klart flere som sparer enn som låner.

Flertallet ser økte renter og økt ledighet
Det er fortsatt et stort flertall som tror på høyere renter fremover. I tillegg er det et knapt flertall som venter økt ledighet fremover. Dette gjør at usikkerheten rundt økonomien fortsatt er betydelig.

Tilliten til egen økonomi steg noe i november etter fall i oktober. Troen på landets økonomi falt videre.

- Også her spiller nok usikkerheten rundt renten og ledighetsutviklingen inn. Usikkerheten rundt egen og landets økonomi er fortsatt stor og holder trolig optimismen noe tilbake, sier Paulsrud.

Målingen er tatt opp 12.-19. november.

Les også:
- Dramatisk annerledes tall
Nå sparer vi som før igjen

Et positivt CCI tall, betyr at forbrukerne samlet sett mener at økonomien vil være bedre om ett år enn den er nå. Jo høyere CCI, jo mer villige vil forbrukerne være til å bruke penger på større innkjøp og investeringer som bil, bolig og fritidsbolig.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.