GARDERMOEN/HELSINKI: Japanerne i SAS-loungen kikker nysgjerrige ned i pølsegryta, men de tviler ikke lenge og tar hver sin pølse i klypa før de haster av gårde for å rekke flyet sitt.

40 kilo pølser går unna hver torsdag. Hadde det vært ubegrenset med wienerpølser, kunne det sikkert gått 80, tror Anita Røsaasen, som er ansvarlig for driften av loungen.

Etter at SAS la om loungeproduktet i sommer har antallet besøkende økt med 20 prosent. Konseptet er det samme i Stockholm og København.

- Her om dagen kom det en guttegjeng med en hel stabel med PizzaHut-esker. De betalte seg inn og satte seg i et hjørne for å spise. Lounge-gjester i dag er ikke bare forretningsfolk på jobbreise, sier Røsaasen.

Mens flyplasslounger verden over kappes om å tilby all tenkelig luksus, går SAS motsatt vei:

- Her finner du ikke luksus. Vi vil at loungen skal være folkelig, da favner den bredt, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Markku Remes speider ut over lounge-luksusen i Helsinki.
Markku Remes speider ut over lounge-luksusen i Helsinki. (Foto: Hampus Lundgren)

- Nordsjøarbeidere drikker ikke musserende
Vin og øl tilbys på tappekran, og bortsett fra torsdag består varmmaten av suppe. Frisk salat tilbys daglig, og av og til lukter det nystekte vafler i lokalene. Loungen er flunkende ny og ligner mest på en moderne kantine. I den innerste avdelingen har kun Gull-kunder tilgang. Her kan man helle vin direkte fra flasken, men maten er like fullt suppe og pølser.

- Målet er å ha det enkelt og praktisk. Vi har ikke champagne, men vinen vår er ikke dårlig! Det er en myte at de som flyr mest er menn i dress og slips, det er like mange nordsjøarbeidere innom loungen - og de drikker ikke musserende, sier Johansen.

Han sier at konkurransen mellom flyselskapene nå foregår mer og mer på bakken. Loungene må møte kundenes behov. Det handler om å reise kjapt, effektivt og bekvemt. Og den nyoppussede SAS-loungen har blitt tatt godt imot, ifølge Knut Morten Johansen.

- Jeg vet ikke om konseptet vårt hadde fungert i Singapore. Men det fungerer veldig godt i Norden. Og det er helt bevisst at vi har fjernet oss fra det luksuriøse og gått mer mot det folkelige, sier Johansen.

Alle Gull-, Pandion- og SAS Plus-kunder har gratis tilgang til loungen. Ved å betale 219 kroner kan man få dagspass til loungen, hvis man skal fly med SAS eller Widerøe.





Lys og delikat luksus i den prisbelønte Finnair-loungen.
Lys og delikat luksus i den prisbelønte Finnair-loungen. (Foto: Hampus Lundgren)



- Får ikke blitt luksuriøst nok
Facebook-ansatt Petter Høie har cirka 100 reisedager i året. Nå sitter han i SAS-loungen og venter på flyet til Stockholm.

- Lounger er generelt en ganske kjedelig affære. Jeg bryr meg ikke noe om luksus. Så lenge jeg har wifi som funker, et komfortabelt sted hvor jeg kan sitte og jobbe, og det er stille og rolig rundt meg, er jeg fornøyd, sier Høie.

På Vantaa Airport i Helsinki i Finland er tonen en helt annen:

- Det får nesten ikke blitt luksuriøst nok! sier Markku Remes, som er sjef for Finnairs VIP & Lounge-avdelinger på flyplassen.

I 2011 ble Finnairs lounge kåret til Priority Pass Global Lounge of the Year, i konkurranse med 600 lounger over hele verden. Siden har loungen figurert på en rekke globale topplister.

Men neste år tar Finnair det ett skritt lenger og åpner en Premium-lounge i tilknytning til dagens prisbelønte lounge.

Her vil Finnair Plus-medlemmer med enten Platinum- eller Gold-medlemskap samt gjester få adgang, og i den forbindelse gjenåpnes også spa-avdelingen.

- Asiater stiller høye krav
Dagens lounge har adgang for Finnair Plus-medlemmer med Platinum-, Gold- eller Silver-medlemskap og Finnair Club-medlemmer og reisende på business. Man kan også betale seg inn for 48 euro. Da har man fri tilgang til vin, øl, musserende og brennevin og et utvalg varmmat, men hvis man vil ha dyr sprit eller Dom Perignon, må man betale ekstra for dette.

Designet i loungen er gjennomgående finsk, alt fra lamper og møblement til servise. Vil du freshe deg opp litt mellom flyreisene, står private bad med dusjkabinett til disposisjon for gjestene.

- Målet vårt er å representere Finland og finsk design på sitt beste. Det skal være lyst, åpent, stille og rolig, men av og til kan det være ganske fullt her. Derfor vil vi bygge en ny Premium-lounge som er enda mer eksklusiv, sier Markku Remes.

Han forteller at spesielt asiater stiller høye krav til standarden.

- Japanere er veldig kresne. De er vant til luksus og reiser mye, men jeg vet at de elsker finsk design, sier Markku Remes.

Dom Perignon står på champagnelisten i Helsinki.
Dom Perignon står på champagnelisten i Helsinki. (Foto: Hampus Lundgren)

Undrer seg over SAS "folkelige" løsning
Han stiller seg undrende til at SAS går den ”folkelige” veien.

- Jaja, det er SAS sitt valg. Finnair satser derimot på mer luksus, bemerker han.

For amerikaneren Chris Stout spiller imidlertid ikke toppstandard noen stor rolle:

- Denne Finnair-loungen er åpen, lys og fin, men om det er god mat og dyre viner – det er meg revnende likegyldig. Vi som reiser i jobbsammenheng spiser jo god mat hele tiden! Det er viktigere at det er rolig her, at jeg kan jobbe uten å bli forstyrret, sier Stout, som er ansatt i et øl-firma og sitter og venter på flyet sitt til New York når DN treffer ham over pc-en.

Les også: Minuttene som sparer deg en formue

Leverer luksus på hyttedøren

- Alle bør spare to årslønner til pensjon (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.