Acta har vært beskyldt for tvilsomme forretningsmetoder, salg av tikkende tapsbomber og grådige ansatte. Og etter mye kritikk og dårlig resultatutvikling, staket selskapet i sommer ut en ny kurs.
Den nye strategien med bedre råd og økt satsing på velstående kunder ga god avkastning på tredje kvartalsresultatet som selskapet la frem denne uken.
Les hele saken: Rikingene løfter Acta
Men samtidig fortsetter skjelettene fra «gamle Acta» å ramle ut av skapet.
Nå har Bankklagenemnda gitt en 80 år gammel pensjonist medhold i at Acta må dekke 40.000 kroner i tap som knytter seg til en investering på 200.000 kroner i en eiendomsportefølje.
Bakgrunnen for avgjørelsen er at selskapet ifølge nemnda ledet den eldre mannen inn i en "utilrådelig plassering" av sparepengene i 2007.
- Direkte løgn
Acta hevder på sin side at mannen ikke fortalte dem om helseproblemene sine - tvert om gav han uttrykk for at han ønsket seg en lengre investeringshorisont.
Dette står i skarp kontrast til mannens egen versjon av saken.
- Klager har hatt to bypass-operasjoner. Når Acta påstår noe annet vedrørende det passerte fra rådgivningsmøtene, så er det direkte løgn, heter det i sakspapirene.
80-åringen mente at han ut fra sin økonomiske situasjon som pensjonist og helsetilstand ønsket seg en kort investeringshorisont - maksimalt to til tre år.
I stedet ble han overtalt til å sette pengene i en eiendomsportefølje som ville bli realisert i sin helhet i løpet av 4 til 12 år, avhengig av når markedet gjorde dette mest mulig lønnsomt for investor.
Ikke undertegnet
Acta har i saken vist til et behovsavdekningsskjema som rådgivere skal fylle ut. Dette var imidlertid ikke utfylt under punktet der antall år for kundens investeringshorisont skulle fylles ut - og heller ikke signert av klager.
Klageren påpekte at pensjonen var nok til å dekke løpende utgifter, men at han ble tvunget til å selge seg ut av eiendomsporteføljen med tap da han måtte skifte ut en oljetank. Alternativet ville ifølge mannen være å ta opp lån.
Det siste setter Acta spørsmålstegn ved, all den tid det kun var en tredel av mannens sparepenger som var knyttet opp i dette produktet. Resten var plassert i andre fond.
Bankklagenemnda bemerker uansett at det er et vesentlig punkt ved investeringsrådgivning å få avdekket kundens investeringshorisont. Uttalelsen der Acta bes om å gi mannen erstatning var enstemmig.
- Passer også for eldre
I Acta tar har de nå bestemt seg for å betale erstatningen, og i det ligger det også en viss grad av selvkritikk. Ikke fordi mannen fikk kjøpe et langsiktig produkt, tross sin høye alder og sykdom, men fordi investeringsønskene hans ikke var godt nok dokumentert.
- Vi beklager at det i ettertid har oppstått en diskusjon mellom kunden og oss hvilken tidshorisont kunden ønsket i mars 2007, sier informasjonssjef i Acta, Rune Wangsmo til DN.no.
Samtidig forsvarer selskapet det å rådgi selv gamle, syke mennesker til langsiktige plasseringer.
- Det er ikke gitt at eldre kunder kun skal plassere alle sparepengene i banken. Det er fullt mulig for også eldre mennesker å velge en lengre tidshorisont for deler av sine investeringer, både med tanke på et langt liv og arvinger, presiserer Wangsmo.
Diskutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.