Konkurransetilsynet går inn for at bonuspoeng innenlands kan gjeninnføres på de tre mest trafikkerte rutene i Norge, mellom Oslo-Bergen, Oslo-Stavanger og Oslo-Trondheim. Protestene lot ikke vente på seg da tilsynet kom med sin anbefaling tidligere i år. De mindre flyplassene frykter at de vil få mindre trafikk, og reiselivet i distriktet frykter at de vil tape kunder.

På høring
– Staten vil gi særfordeler til de fire største flyplassene i Norge, de som minst av alt trenger det. Dette går ut over regionale flyplasser andre steder i landet. Størst konsekvenser får det for dem som ligger nær de fire store flyplassene, som Haugesund, Stord, Kjevik, Torp og Rygge, sier Kambe.

Han viser til at kurs og konferanser i enda større grad vil bli lagt til storbyene fordi staten premierer de som ønsker å ta fly dit.

– Turisthotellene i distriktene er livredde. Dette er dårlig distrikts- og reiselivspolitikk, sier Kambe, som selv ukentlig pendler mellom Oslo og Haugesund.








Saken har vært ute til høring og er nå under behandling i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Departementet opplyser til NTB at de tar sikte på å komme med en beslutning i løpet av høsten.

Kambe mener det er viktig at saken blir diskutert i Stortinget og har derfor sendt en interpellasjon til fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud.

– Mitt poeng med å kjøre saken i Stortinget er at det her dreier seg om endring av en forskrift. Da kan statsråden gjøre akkurat hva hun vil uten å spørre Stortinget. Derfor er det viktig at vi får en offentlig debatt, der alle partier får si sitt slik at statsråden får med seg disse signalene. Dette er en sak som berører hele landet, sier Kambe.

Han regner med at spørsmålet kommer opp en av de første ukene i Stortingets høstsesjon.

Ti år gammelt forbud
Forbudet mot opptjening av bonuspoeng på innenriks flyreiser i Norge ble innført i 2002. Etter at SAS og Braathens hadde fusjonert og før Norwegians etablering, var det tilnærmet monopoltilstand på det norske luftfartsmarkedet. Norwegian-sjef Bjørn Kjos har sagt at selskapet aldri hadde sett dagens lys dersom SAS hadde fått fortsette med sitt bonusprogram.

SAS ønsker en gjeninnføring av bonuspoeng innenlands for hele rutenettet. Norwegian er imot, og skriver i sitt høringsnotat at konsekvensen kan bli at selskapet må redusere kapasiteten, spesielt i Nord-Norge.

Forbrukerrådet anbefaler i sitt høringsnotat å opprettholde bonusforbudet innenriks for å fremme nødvendig konkurranse. Konkurransetilsynet peker også på at bonusprogram har en konkurransebegrensende effekt. Tilsynet foreslår derfor at forbudet opprettholdes, men at det gjøres et unntak for de tre mest trafikkerte strekningene.

Tidligere denne måneden kom ESA, som er EFTAs overvåkingsorgan, til at det norske forbudet mot bonuspoeng innenlands er i strid med EØS-regelverk. Konklusjonen er imidlertid ikke endelig, men del av et formelt åpningsbrev som er sendt norske myndigheter. Norge har to måneder på å svare.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.