Kunder med mindre enn 5.000 kroner på konto blir nå oppringt av Kaupthing med tilbud om nye rentebetingelser, en slags bonusrente.
- Noe slikt har jeg aldri opplevd før. Det kan tyde på at banken er i mer trøbbel enn den vil innrømme, sier André M. Høibo til DN.no.
Høibo er en av dem som har fått telefon fra banken.
Forlokkende, men for høy risiko
Han opprettet for en tid siden en konto i Kaupthing, men overførte aldri noen penger dit. Høibo har vært skeptisk til å sette penger på Kaupthing-kontoen etter at det ble klart at de første 160.000 kronene av innskuddet dekkes av den islandske banksikringsordningen, og ikke den norske.
- Først syntes jeg rentetilbudet deres så forlokkende ut. Men etter at jeg leste at innskuddene ikke var sikret i like god grad som i norske banker, syntes jeg risikoen ble for stor – særlig situasjonen på Island tatt i betraktning, forteller Høibo.
Dyre penger
Markedet hvor investorer kan forsikre seg mot tap på lån til banker, Credit Default Swaps (CDS), viser at kredittmarkedet er utfordrende for de islandske bankene. Aller dyrest er det å forsikre seg mot lån til Kaupthing, viser tall DN har gjengitt fra Bloomberg med priser per 4. juni.
For mens investorer må betale 41 punkter (100 punkter = 1 prosent) for å sikre seg mot DnB Nor-risiko, koster det hele 491 punkter, nesten 12 ganger så mye, å sikre seg mot Kaupthing-risiko.
Dette gjør det vanskelig for Kaupthing å låne penger i markedet, og innskudd blir dermed en viktig funding.
Ringte til alle
Høibo ble oppringt med et tilbud om 0,3 prosentpoeng ekstra rente frem til mai neste år, dersom han satte inn minst 5.000 kroner på konto innen utgangen av juni.
- Damen som ringte meg kunne fortelle at de ringte til alle som hadde under 5.000 kroner på konto. Min kone fikk også en tilsvarende telefon samme dag. Det er tydelig at de tar for seg kundelistene, sier Høibo.
- Hva synes du om dette?
- Jeg synes det er rimelig spekulativt. Særlig når en tenker på at det sikkert finnes mange som ikke har fått med seg at innskuddene ikke er like godt beskyttet som i norske banker, slik Kaupthing først hevdet at de var, mener Høibo.
(saken fortsetter nedenfor)
- Vanlig oppførsel
Kaupthing mener på sin side at dette er en helt vanlig oppfølging fra en bank.
- Vi ønsker at hver Kaupthing EDGE-kunde skal få mest mulig ut av sitt kundeforhold til banken. I den sammenheng gjør vi de oppmerksom på at vår bonusrente på 0,3 prosent først utløses ved at kravet om minsteinnskudd oppfylles, sier markedsdirektør Christian Almskog i Kaupthing Bank til DN.no.
- Noen vil kanskje si at dette er en noe desperat måte å kapre nye innskudd på. Hva er din kommentar til det?
- Dette er en helt vanlig oppfølging fra en bank som både følger opp kundene for at de skal føle seg ivaretatt, samtidig som vi presenterer et meget godt tilbud som hver enkelte kunde muligens ikke er oppmerksom på. Jeg vil understreke at vi enda ikke har opplevd noen negative tilbakemeldinger fra våre kunder om at de blir kontaktet. Tvert imot, de aller fleste setter pris på å bli kontaktet, sier Almskog.
Almskog oppfatter ikke dette som "tigging" om å få kundene til å øke innskuddet.
- Vi ringer våre kunder som ikke har fylt minstekravet på 5.000 kroner. Det har ikke noe med lokking å gjøre, men er en ren kundeaktivitet, sier han.
- «Noe slikt har jeg aldri opplevd før. Det tyder på at banken er i mer trøbbel enn den vil innrømme», sier en kunde av dere. Stemmer det?
- Vi er fornøyde med bankens finansielle situasjon og Kaupthing Bank leverer meget gode resultater i tider hvor mange banker sliter. Som alle banker ønsker vi å øke vår markedsandel, noe vi mener våre tilbud for tiden er vel egnet til å bidra med.
- Utfordrende for alle
- Hvordan opplever Kaupthing situasjonen når dere skal hente penger i kredittmarkedet om dagen?
- Kredittmarkedet er for tiden utfordrende for alle aktører, også for Kaupthing Bank. Vi er forberedt på at dette kan vedvare enda en stund, og det er derfor betryggende at banken har en svært tilfredsstillende likviditetssituasjon, svarer Almskog.