Ragnar Kamfjord (60) kjøpte drømmebåten for en halv million kroner. Så oppdaget han at båten var ulovlig å bruke, skriver Dagens Næringsliv.
- Det var en god båt, stødig og fin og med god plass, sier Kamfjord om båten han kjøpte via Finn.no for et år siden.
Båten, en Grand Banks Marinetravler, var opprinnelig importert fra USA og ble solgt for annen gang da Kamfjord overtok den.
Manglet papirer
Allerede da han forsøkte å melde båten inn i småbåtregisteret, noe mange forsikringsselskap krever for å forsikre båten, begynte varselklokkene å ringe.
Kamfjord ble også oppmerksom på at båten manglet CE-merking, det vil si merking som sikrer at produktene tilfredsstiller EU-krav til helse, miljø og sikkerhet. Å bruke en fritidsbåt uten CE-merke er forbudt.
Da han etterlyste CE-merkingen fra selger, ble merket sendt ham via posten. Senere fant Kamfjord ut at merkene var falske.
Falske sikkerhetsmerker florerer langs hele kysten, advarer Sjøfartsdirektoratet.
Kamfjord fikk til slutt hevet kjøpet ved hjelp av advokat. Selgeren mente at importøren hadde ansvaret, og etterhvert ga importøren etter.
- Jeg var kanskje naiv, men jeg stoler på folk. Ren flaks gjorde at jeg gjennom mitt LO-medlemskap hadde en forsikring som ga meg rett til advokathjelp. Uten den hadde dette blitt dyrt, sier Kamfjord til Dagens Næringsliv.
Les også:
Flommer over av brukte båter
<b>- Lenge til vi når toppåret 2007</b>
<b>Fire og et halvt års fengsel for bedragerier og tyverier</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.