Norwegian venter å bedre driftsmarginene hvert år frem til 2014 etter hvert som selskapet får levert nye mer drivstoffeffektive fly. Drivstofforbruket kan komme til å falle med en tredjedel.

Det sier konsernsjef Bjørn Kjos til Nyhetsbyrån Direkt.

Drivstofftillegg foran sikring
For 2011 anslår Kjos en økning i drivstoffkostnadene på 40-50 prosent, mens de hittil i år har steget 50-60 prosent.

Selskapet ønsker ikke å sikre drivstoffutgiftene på nåværende nivåer og velger i stedet å føre kostnaden over til kundene gjennom drivstofftillegg.

Selskapet har en målsetning om å redusere kostnadsbasen med 20 prosent innen 2014 og Kjos er ”helt sikker” på at selskapet klarer å oppnå en innsp#229 på ti prosent.

Kjos sier videre at selskapet nå jobber med finansiering for 2013 og venter ingen store problemer med å få dette på plass. Selskapet har ingen planer om å finansiere seg gjennom emisjon av aksjer.

Norwegian venter et betydelig høyere driftsresultat i 2011 enn i 2010.

100 nye ruter
Norwegian anslår at de i 2015 vil ha rundt 350 ruter mot dagens 250. Selskapet vil fremover etablere nye baser i Europa og i Bangkok.

-Vi kommer helt sikkert til å ha en base i Bangkok, forteller Kjos, men han vil ikke avsløre hvor de nye europeiske basene skal etableres.

Ifølge Kjos vil selskapet oppnå en kapasitetsvekst på 25 prosent i 2011, men venter en lavere vekst i 2012. Han venter at kabinfaktoren vil holde seg rundt 80 prosent fremover.

Etableringen i Finland går ifølge Kjos veldig bra og har hittil overgått selskapets forventninger.

Norwegian-aksjen NAS er omtrent uendret på Oslo Børs etter den første timen med handel.

Les også:

- Vi har råd til å konkurrere på pris

Bjørn Kjos-selskap holder koken

Den svenske staten velger SAS og Norwegian (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.