Å ringe banken din kan koste den mellom 15 og 65 kroner for ti minutter, viser tall fra Telenor.
Eksempelvis koster det mellom 1,99-6,38 kroner i minuttet å ringe storbanken DNB, avhengig av abonnementet ditt. Nordea opplyser kun om priser fra fasttelefon, og kan ikke opplyse om hva ringeprisene for mobil ligger på.
- Vi så et ønske om enklere telefonnumre for noen år siden, og endret derfor nummeret vårt til et femsifret, sier informasjonssjef Thomas Sevang i Nordea.
Han mener at teleselskapene får ta ansvaret for at kostnadene blir høye etter samtale med banken.
- Da vi valgte dette nummeret var telefonbank det nyeste, nå kan du også bruke sms og nett. Vi kommer ikke til å bytte til et vanlig nummer, fordi vi har opplevd at folk vil ha et kort nummer, sier Sevang.
Nordea hadde før et 815-nummer, som koster omtrent like mye som det nåværende å ringe.
Mener det er kundens ansvar
- Vi synes ikke at det koster mye å ringe banken, det er bare snakk om noen få øre, sier norgesleder Magnar Øyhovden i Skandiabanken.
Å ringe banken kan koste mellom 2,30-6,30 kroner per minutt avhengig av hvilket telenorabonnement du har. Altså kan det i verste fall koste deg over 60 kroner for ti minutter, viser tall fra Telenor.
- Kundene må selv ta ansvar for å være oppdaterte på hva det koster å ringe, som regel tar vi telefonen etter 20 sekunder, mener Øyhovden.
Bankene som bruker femsifrede numre mottar ingen av ringeinntektene, dette gjelder også banker med 810-numrene. Det er altså teleoperatøren som stikker av med hele overskuddet for disse samtalene, ifølge Telenor.
DNB tar selvkritikk
- Vi tar selvkritikk for at prisopplysningen ikke er mer synlig, sier informasjonsdirektør i DNB Thomas Midteide.
Banken kan ha spesiell funksjonalitet ved oppsettet av samtalen som gjør avviklingen av telefonene mye mer effektiv. Det er også alltid åpent hos DNB, påpeker han.
- Kundene kan gå på Post- og teletilsynets sider og sjekke der, det er jo veldig ulikt ut fra hvilket teleselskap du har, sier Midteide.
De fleste store bankene opplyser om hva det koster å ringe dem i prislistene, men ingen av bankene opplyser om prisen i selve samtalen. Prislistene er også vanskelige å finne og få av bankene gir eksakte priser for de forskjellige mobilabonnementene.
Rett på pengene tilbake
- Dette varierer selvfølgelig etter hvor du ringer fra, men det kan absolutt bli mye penger etter hvert, sier fagdirektør på IKT Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.
Flere bør ha tydelig prismerking for hva det koster å ringe dem, altså at det står rett under telefonnummeret, mener han.
- Dersom du har ringt banken i forbindelse med et av deres produkter som ikke fungerer, kan du be om at banken dekker samtalen på telefonregningen din, sier Bugten.
Praksis i Brukerklagenemda er at teleselskaper må dekke utgifter kunden har hatt for å rette en feil ved telefonabonnementet, og det er et prinsipp som også bør gjelde i andre bransjer, påpeker han.
- Vi får noen henvendelser fra folk som føler at de har fått urettferdig høye regninger på grunn av samtaler til kundeservice, sier Bugten.
Å ta kontakt med banken, eller selskapet du er misfornøyd med bør likevel alltid være det første du gjør, mener han.
Billigere å ringe utenlandsnummeret
Det er spesialnumrene som gjør at telefonregningen vokser, altså de fem-siffrede numrene eller 800-numre. De fleste bankene har et slikt nummer, det få vet er at du kan ringe utenlandsnummeret også fra Norge.
Disse numrene er vanligvis ikke spesialnumre, og har derfor heller ikke høye teletakster, ifølge Telenor.
Et eksempel på en bank hvor dette kan lønne seg er Skandiabanken. De har et vanlig nummer på sin innenlands tjeneste.
- Dette er et godt innspill til debatten og noe bankene bør tenke over, sier Midteide i DNB.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.