Luksus blir redefinert, og vi vil bli mer kritiske til bedriftene og deres påstander, skriver Dagens Næringsliv.
Forbruks- og fremtidsforskere mener kombinasjonen finanskrise og miljøkrise vil gi en rekke varige endringer i holdninger til forbruk og hvordan vi vil bruke pengene våre.
- Forbrukerne vil bruke enda mer penger på produkter og tjenester enn før krisen. Trender som gjaldt før krisen vil også fortsette etter krisen. Men i tillegg vil vi få en rekke nye holdninger og verdier, sier forskningssjef Carsten Beck ved Fremtidsforskningsinstituttet i København til DN.
Billige kvalitetsvarer
Han mener forbrukerne i større grad vil søke billigere produkter, men med høyere kvalitet. Aktørene vil øke kvalitetene uten å øke prisene for å være konkurransedyktige. De med lav pris og dårlig kvalitet mister kunder og vil forsvinne.
Flere lavprisbutikker som Dressmann, H&M, Zara og Nille får nå nye kundegrupper som blir overrasket over kvaliteten.
- Flere vil fortsette å handle her. Dette betyr store muligheter for en rekke butikker med lavere priser, sier Beck.
Miljøfokus
Hensynet til miljøet blir viktigere. Det blir mindre bruk og kast.
- Man vil spare penger og samtidig gjøre noe for miljøet, sier Beck.
Solid håndverk fremfor maskinlagde varer blir den ypperste luksusen. Å flashe med dyre merker og varer "alle" kan kjøpe, blir ut. Ny luksus kan bli å vise at man har tid.
- Man vil i større grad spørre seg hva man bruker pengene på, sier Beck.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.